Alternativ posisjoneringsstrategi
Leter du etter en alternativ posisjoneringsstrategi? Innen markedsføring handler posisjonering om å skille seg ut blant konkurrentene. Lag en strategi som fremhever produktet ditt som unikt!
Med en alternativ posisjoneringsstrategi kan du sikre at virksomheten din får en unik posisjon på markedet. Dersom bedriften din har mange konkurrenter, gjelder det nemlig å skille seg ut i mengden.
Finn ut hvorfor du bør ha en alternativ posisjoneringsstrategi!
Hva er strategisk posisjonering?
Posisjonering på markedet er en viktig strategi for alle bedrifter som ønsker å skille seg ut i mylderet av konkurrenter. En posisjoneringsstrategi har derfor nært slektskap til merkevarestrategien din.
Strategisk posisjonering handler kort og godt om å definere hvorfor målgruppen din skal velge å handle hos deg fremfor hos konkurrentene. Med en god posisjoneringsstrategi kan du være med på å påvirke hva slags oppfatning omgivelsene får av merkevaren din.
Det kan ofte være lurt å velge en alternativ posisjoneringsstrategi – altså en strategi som er annerledes enn den konkurrentene eventuelt bruker.
Hvis du for eksempel har fem konkurrenter som alle forsøker å posisjonere seg som billigst, kan det være smart å velge en annen posisjoneringsstrategi. Du kan for eksempel velge en alternativ posisjoneringsstrategi der du posisjonerer bedriften din som den mest kundeorienterte eller beste.
Slik bruker du strategisk posisjonering for din bedrift
En av de viktigste grunnene til at du tar i bruk en alternativ posisjoneringsstrategi, er at du ønsker å skille bedriften ut i mengden. De fleste forbrukere vet som regel ikke om mer enn fem-seks merkenavn innenfor ulike produktgrupper. Ditt mål er å være ett av navnene som huskes!
Posisjonering og merkevarebygging kan blant annet oppnås ved hjelp av markedsføring. Ønsker du for eksempel å posisjonere selskapet ditt som best på kvalitet? Da er dette noe du kan fremheve med blogginnlegg, poster i sosiale medier eller via annonser.
Alternativ posisjoneringsstrategi i markedsføring
En alternativ posisjoneringsstrategi kommer godt med når du skal markedsføre bedriftens produkter eller tjenester. Når du vet hvilke områder bedriften ønsker å skille seg ut på, er det enklere å skreddersy markedsføringen deretter.
Noe av det viktigste du kan gjøre med en alternativ posisjoneringsstrategi, er å fremheve alle de positive og unike kvalitetene til produktet eller tjenesten din.
Målet er at merkevaren din skal ligge i målgruppens underbevissthet, og at potensielle kunder tenker på ditt merkevarenavn når et produkt skal kjøpes.
Et markedsføringsbyrå kan hjelpe deg med å analysere bedriften og finne ut hvilke punkter bedriften din skiller seg ut på. En alternativ posisjoneringsstrategi vil gjerne fungere som utgangspunkt når tekstbyrået skal lage markedsføringstekster for deg.
Motta 500 ord gratis
Med en alternativ posisjoneringsstrategi kan bedriften din sørge for at tjenestene eller produktene som selges markedsføres best mulig. Det handler om å finne ut av hvilke områder produktene dine skiller seg fra konkurrentenes, og fremheve disse i markedsføringen.
Dersom du for eksempel har mange konkurrenter som hevder å være «billigst», kan en alternativ posisjoneringsstrategi være å markedsføre seg som «best».
Trenger du hjelp med å lage gode markedsføringstekster som er tilpasset en alternativ posisjoneringsstrategi? Din Text hjelper deg!
Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis.