B2B e-handel

B2B er en forkortelse for Business to Business, og e-handel kan også kalles netthandel. Det betyr at B2B e-handel dreier seg altså om salg av produkter og tjenester fra en bedrift til en annen bedrift. Dette er naturligvis noe som foregår over nettet.

Det å drive B2B e-handel er ikke enkelt. Det krever at du arbeider kontinuerlig for å få hjulene til å gå rundt. Men det er sikkert noe du allerede vet!

I denne artikkelen skal vi se på hvordan du kan starte en B2B-nettbutikk. Men det er først etter at du har startet en slik nettbutikk at jobben virkelig begynner, så vi vil gi deg noen nyttige tips til hvordan du kan markedsføre nettbutikken din. Fortsett å lese, hvis du synes dette høres interessant ut!

Nettbutikk

Slik starter du en B2B-nettbutikk

Når du skal starte en B2B-nettbutikk, så er det viktig å huske på at B2B-kunder ikke er det samme som B2C-kunder. Det er to kundegrupper som er vidt forskjellige, og det betyr at du må møte dem på to forskjellige måter.

I B2C-sammenheng er det ofte du som sitter med kunnskapen, men det er ikke sikkert det er tilfellet med B2B-kunder. Sannsynligheten for at dere har like mye kunnskap om det aktuelle produktet eller tjenesten.

Målet ditt bør være å gjøre B2B-nettbutikken din så attraktiv som mulig, og da er det et par ting som det kan være viktig å ha i bakhodet:

  • Registreringsprosessen bør være så enkel som overhodet mulig.
  • Sørg for at en god, trygg og rask kjøpsprosess.
  • Nettbutikken bør være ryddig og oversiktlig.

Dersom du vurderer å starte din egen B2B-nettbutikk, så har vi et tips til deg. Det er å sette deg selv i kundens sted. Hva trengs for at du skal vende tilbake til en nettbutikk? Det kan være lurt å bruke det som utgangspunkt når du setter i gang med utviklingen av nettbutikken din.

B2B markedsføring

Hvordan markedsfører du nettbutikken?

Når du driver en nettbutikk, er markedsføring en viktig del av driften. Grunnen til det er at du ønsker trafikk til nettbutikken din, slik at kunder velger å kjøpe produkter og tjenester fra deg. Men for at dette skal skje, må du jobbe for å synliggjøre din egen nettbutikk.

For å synliggjøre nettbutikken din, kan sosiale medier og tekst være et nyttig verktøy. Sosiale medier vil gjøre det enklere for deg å spre ordet om nettbutikken din. Tekst er relevant fordi det vil være et meningsbærende element uansett hvordan du velger å markedsføre nettbutikken din.

Enten du benytter deg av sosiale medier eller andre plattformer, så spiller sannsynligvis tekst en viktig rolle på alle disse plattformene. Det er gjennom teksten du prøver å overbevise potensielle kunder om å kjøpe det du tilbyr, og da må teksten være god.

Med tekst som et meningsbærende element bør du fokusere på SEO-innhold. Det betyr at innholdet er søkemotoroptimalisert, og det vil føre til mer trafikk på nettbutikken din. Grunnen til det er at søkemotoroptimalisert innhold gjør det bedre på søkemotorer som Google enn annet innhold.

B2B tekstforfatter

Motta 500 ord gratis

Trenger du hjelp med tekst i forbindelse med B2B e-handel? Det er noe vi i Din Gruppen kan hjelpe deg med!

Din Gruppen består blant annet av et tekstforfatterteam som har mange års erfaring med innholdsproduksjon. Det betyr at teamet vårt har mye kunnskap om B2B generelt, og vi ønsker å bruke denne kunnskapen til å hjelpe deg med tekstproduksjonen du trenger.

I tillegg får alle våre nye kunder en mulighet til å motta 500 ord gratis. Det betyr at hvis du er interessert i å teste oss ut med en kort tekst, så kan du gjøre det uten at det koster deg en eneste krone. Høres ikke det ut som en god deal? Tilbudet er i tillegg helt uforpliktende!

Trykk på knappen nedenfor, og benytt deg av vårt gode tilbud allerede i dag!