Copywriter

En copywriter kan lage markedsføringstekst for selskaper og organisasjoner. Vedkommende kan blant annet hjelpe med tekst til sosiale medier, bedriftens nettside og annonser.

De siste årene har digital markedsføring blitt en viktig del av markedsføringsstrategien til mange bedrifter. For å lykkes med markedsføring på nett er du helt avhengig av gode tekster. En copywriter kan hjelpe bedrifter med blant annet inbound marketing, søkemotoroptimalisering og annonser.

Som copywriter kan man også skrive tekst for mer tradisjonelle markedsføringsmetoder, som brosjyrer og plakater. Kort fortalt kan vedkommende lage all tekstinnhold bedriften din trenger for vellykket markedsføring.

Forstørrelsesglass

Hva er en copywriter?

En copywriter er en person som arbeider med å lage markedsføringstekster. Han eller hun er en tekstforfatter, og bør ha kunnskap om både research, korrekturlesing og skriveteknikk. 

Vedkommende har også kompetanse innen markedsføring, og kan lage markedsføringstekster tilpasset ulike bransjer og bedrifter. Det er blant annet viktig å ta hensyn til bedriftens målgruppe, slik at teksten blir mest mulig appellerende for bedriftens potensielle kunder.

Tekstforfattere som samarbeider

SEO copywriter

Når det er snakk om digital markedsføring, er søkemotoroptimalisering (SEO) helt sentralt. Kort fortalt handler SEO om å synliggjøre selskapets nettside i Google eller lignende søkemotorer.

Mange potensielle kunder starter kjøpsprosessen med et søk i Google, og da gjelder det å ha en nettside som ranker høyest mulig i søkemotorens resultatsider. Ved hjelp av ulike SEO-teknikker kan en copywriter sørge for at tekstene på nettsiden din blir mer synlige på nett.

SEO av tekstinnhold går blant annet ut på å lage tekst med relevante søkeord. Det er også viktig å tenke på tekstens lesbarhet, og for eksempel lage korte, mobilvennlige avsnitt.

Søkemotoroptimalisert tekst kan også tilpasses stemmesøk, for eksempel ved å implementere long-tail keywords som brukerne typisk søker på under muntlige søk. En dyktig copywriter vet hvordan man skal lage SEO-vennlige tekster ved hjelp av de mange teknikkene som finnes.

Sjekkliste

Derfor bør du hyre inn en skribent

Bedrifter har ofte behov for store mengder tekst, spesielt om de fokuserer på søkemotoroptimalisering. Dette er en tidkrevende prosess.

Skriving av kortere annonsetekster og produktbeskrivelser kan imidlertid være tidkrevende det også, siden tekstene skal tilpasses målgruppen og bedriftens markedsføringsstrategi. 

Ved å hyre tjenester fra en ekstern copywriter kan du få tekstene du har behov for akkurat når du trenger det. Dette kan være langt mer kostnadseffektivt for bedriften enn å ha en dedikert markedsføringsavdeling. 

Ved å få skrivehjelp fra en copywriter kan bedriften din fokusere på andre viktige arbeidsoppgaver, enten det er snakk om møtevirksomhet eller regnskap.

To parter som avtaler

Vi gir deg de første 500 ordene gratis!

Både små og store bedrifter har bruk for markedsføringstekst. En copywriter er en tekstforfatter som kan lage disse tekstene for deg. Vedkommende har ekspertise innen markedsføringstekster, som for eksempel SEO-tekst, annonser, content marketing og lignende.

Dersom du er usikker på hvordan du skal lage markedsføringstekster, eller ikke har tid til å skrive selv, kan Din Text hjelpe deg. Vi har lang erfaring med markedsføringstekster, og har dyktige copywritere som kan lage konverterende tekster for selskapet ditt. 

Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis!