CTA-knapp

Med en CTA-knapp kan du enkelt og effektivt oppfordre kunder og besøkende på nettstedet ditt til å utføre en bestemt handling. Gjør det enkelt for besøkende å kjøpe, registrere seg eller annet!

Besøkende på nettsiden din blir gjerne møtt av mye tekst og informasjon. Med en CTA-knapp kan du sørge for at de viktigste oppfordringene synliggjøres. Eksempler på viktige CTA-knapper er «Registrer deg», «Kontakt oss», «Kjøp … her» eller lignende.

Vi skal her se nærmere på hva en CTA-knapp er, og hvordan du bør utforme den!

Forstørrelsesglass

Hva er en CTA-knapp?

En CTA er enkelt forklart et klikkbart element, gjerne i form av et bilde, en knapp eller en lenke, med en oppfordring til besøkende på nettsiden. En CTA-knapp på nettsiden din er med andre ord en klikkbar knapp med en oppfordring til en spesifikk handling. 

En konvertering er en ønsket handling utført av en besøkende eller potensiell kunde på nettsiden. Handlingen kan være alt fra å ta kontakt til å registrere seg, eller å utføre et kjøp av et produkt. 

Den lille knappen kan være av stor betydning for bedriftens salg og konverteringsrate. En CTA-knapp skal altså tjene et formål, enten det er flere registreringer, salg, nedlastninger, påmeldinger eller lignende.

Tekstforfatter som former CTA-tekst på PC

Slik former du CTA-teksten din

En CTA-knapp bør ha tekst som appellerer til kunden. Med konverterende tekst øker du sjansen for at besøkende faktisk klikker på knappen. Når du skal geleide potensielle kunder gjennom kjøpsreisen, er CTA-knappen et viktig verktøy.

Plasser derfor knappene strategisk, slik at den potensielle kunden møtes av relevante budskap under ulike stadier av kjøpsreisen. De ulike CTA-knappene dine bør med andre ord ha ulike budskap. Vi skal nå se nærmere på tekst til ulike CTA-knapper.

Robot som peker opp

Skaff nye leads med CTA-knapp

Nye leads er et grunnleggende markedsføringsmål for mange bedrifter. Knapper som genererer leads kan for eksempel plasseres i blogginnlegg på sider som tiltrekker mange besøkende. Knappen bør være synlig, enten øverst eller nederst på siden, eller i sidemenyen.

Denne knappen bør ha et tydelig budskap som ikke kan misforstås, som «Les mer om tjenesten her» – eller lignende. Når en besøkende på nettsiden har klikket på denne CTA-knappen, havner vedkommende på en landingsside.

Nå gjelder det å tilrettelegge for at den besøkende på nettsiden din faktisk blir en lead. Her vil for eksempel et kontaktskjema være velegnet. Lag gjerne en CTA-knapp med ordlyden «Få en gratisprøve», eller noe så enkelt som «Send inn».

To personer som samarbeider

CTA-knapp som gir kunden ønsket informasjon

En CTA-knapp kan også være nyttig dersom det ikke er rom for å vise den fulle teksten på en landingsside eller andre deler av nettsiden. Vis et utdrag av teksten, og ha knappen «Les mer». Dette gir deg mulighet til å vise flere utdrag av ulike tekster på én side. 

Når besøkende på siden din kan klikke seg inn på de innleggene de ønsker å lese mer om, vil du også kunne oppnå en mer realistisk og ærlig besøksstatistikk.

CTA-knapp for deling

En annen populær CTA-knapp er dele-knappen. Med denne CTA-en kan du effektivt oppfordre besøkende til å dele innholdet videre med andre – for eksempel på sosiale medier. Det å dele innhold er heller ikke komplisert eller forpliktende, noe som gjør at terskelen er lav for å trykke på den.

En dele-knapp kan derfor være en effektiv form for CTA-knapp, som samtidig kan spre innholdet ditt til andre potensielle kunder. Ha gjerne en dele-knapp på de ulike innholdssidene dine, i blogginnlegg og lignende.

Avtale

Lead nurturing med CTA-knapp

Så snart en av de besøkende på nettsiden din har blitt en såkalt lead, gjelder det å konvertere vedkommende til kunde. I den forbindelse kan det være smart å komme med et tilbud rettet mot tjenesten eller produktet du selger.

Dette skiller seg fra det mer generelle og brede markedsføringstilbudet du delte i starten av prosessen. Et eksempel på en CTA-knapp som kan være gunstig for å konvertere leads til kunder, er «Start gratis prøveperiode» eller andre gode tilbud.

CTA som fører til salg

For å få den potensielle kunden til å bli en betalende kunde, gjelder det å geleide vedkommende inn i den siste kjøpsfasen. Her kan du gjerne komme med et direkte og selgende budskap rettet mot spesifikke tjenester og produkter.

En slik CTA-knapp kan gjerne være plassert på nettbutikkens produktsider, i blogginnlegg som omhandler produktene du selger (som anmeldelser eller guider) – eller lignende. Et eksempel på en CTA som dette kan være «Velg produkt her» eller «Kjøp her».

Personer som pusler et puslespill

Tips til designet

Hvordan lage en CTA-knapp som blir lagt merke til? Først og fremst må knappen plasseres et sted på nettsiden der den er synlig. Det er for eksempel vanlig å plassere knappen langt oppe på den aktuelle siden, heller enn nederst. Finn en hensiktsmessig plassering i teksten din.

Knappen kan med fordel også skille seg ut fra resten av designet. Dersom du har mye sort eller grå tekst på hvit bakgrunn, kan en CTA-knapp med rød bakgrunn eller lignende bli et effektivt blikkfang. Det kan også være smart å ha noe større font på CTA-en enn resten av teksten.

Skribenter som skriver CTA-tekst

Motta hjelp til å skrive bedre CTA-tekst

En CTA-knapp er en klikkbar knapp med tekst som oppfordrer besøkende på nettsiden til å utføre en spesifikk handling. Ved hjelp av CTA-knapper kan du effektivt guide potensielle kunder gjennom kjøpsreisen, fra registrering til kjøp.

Det å lage en god og konverterende CTA kan være utfordrende. Du bør blant annet vite hva slags innhold som appellerer til målgruppen din. Teksten skal være fristende å klikke på, og kan lede besøkende på nettsiden i riktig retning.

Dersom du trenger hjelp med CTA-tekst til en CTA-knapp eller lignende, kan Din Text hjelpe deg.

Kontakt oss i dag for mer informasjon!