Digital innholdsprodusent
Ønsker du å produsere digital innhold for sosiale medier og plattformer? Da kan et yrke som digital innholdsprodusent være noe for deg. Dette er mennesker som bruker dramaturgiske og tekniske virkemidler gjennom tekstbasert og visuell historiefortelling.
En digital innholdsprodusent er en viktig del av innholdsmarkedsføring. For at bedrifter skal lykkes med inbound marketing, er de avhengig av dyktige personer som kan produsere variert og godt innhold for ulike målgrupper.
Digital innholdsprodusenter bør ha en god og kreativ pen, samtidig som de har en redaksjonell vurderingsevne og en forståelse av markedsføring, merkevarer, strategi og markedsplaner.
Arbeid med innholdsmarkedsføring er på mange måter en kombinasjon av markedsføring og journalistikk, med fokus på målrettet historiefortelling. Vi skal se nærmere på yrket, og hvilke jobbmuligheter vi i Din Gruppen kan tilby ivrige innholdsprodusenter.
Hva gjør en innholdsprodusent?
Innholdsprodusenter jobber med å formidle historier og budskap, på tvers av digitale kanaler og sosiale medier. Her benyttes det ofte en kombinasjon av tekst og visuelle virkemidler som lyd, foto og video. Budskapet skal alltid tilpasses målgruppe og aktuelle kanaler.
Digitale innholdsprodusenter jobber gjerne med små produksjoner av gangen, og har ofte en aktiv del av planlegging, måling og strategisk arbeid med innholdet. Omfanget av stillingen vil avhenge av hvor du jobber – her er det mange valgmuligheter.
Arbeidsmarkedet er variert og åpent for innholdsprodusenter. Du kan jobbe i et mediehus, kommunikasjonsbyrå eller internt i kommunikasjon- og markedsavdelinger. Som regel jobber du i et byrå og blir leid inn, eller så jobber du internt og fast hos en bedrift.
Enhver bedrift har en markedsavdeling, og derfor er innholdsprodusenter svært ettertraktet i en mengde bransjer. Du kan jobbe både innen det offentlige eller privat, og det vil alltid være behov for dyktige, strategiske og kreative innholdsprodusenter.
Jobb hos Din Gruppen som tekstforfatter
Ønsker du å starte karrieren som digital innholdsprodusent? Hos Din Gruppen kan du jobbe som tekstforfatter, et stilling som fokuserer på den tekstbaserte biten av yrket. Som tekstforfatter skriver du tekster for andre bedrifter, samtidig som du jobber med SEO.
Din Gruppen jobber med en mengde bedrifter og bransjer. Her vil du oppleve en variert arbeidshverdag hvor du får prøve deg ut på en rekke formater, målgrupper og tema. Som tekstforfatter hos oss, vil hver dag by på nye utfordringer.
Aller våre tekster blir skrevet med gode SEO-teknikker i bunn. Dette betyr at vi fokuserer på å implementere nøkkelord og fraser, som får teksten til å prestere godt i søkemotorer. For kunden betyr dette at antall organisk trafikk og digital synlighet øker.
Synes du en stilling som tekstforfatter høres spennende ut? Da bør du kontakt oss i Din Gruppen. Vi er alltid på jakt etter nye, dyktige skribenter og tilbyr opplæring og veiledning. Send oss en e-post for å høre mer om hvilke muligheter vi kan tilby.
Innholdsproduksjon kurs
Hvis du er interessert i innholdsproduksjon, men ikke er klar for å tre inn i en ny stilling helt enda, kan et innholdsproduksjon kurs være det rette valget. Nå finnes det mange muligheter for kreative mennesker som ønsker å lære seg kunsten å formidle.
Ettersom innholdsproduksjon er blitt en stort del av arbeidsmarkedet, er det nå mulig å utdanne seg som innholdsprodusent. Her får du både praktisk og teoretisk opplæring, med elementer knyttet til journalistikk, redaksjon og markedsføringsarbeid.
Innholdsprodusenter arbeider ofte variert, og noen stillinger krever at du har god kunnskap om visuelle fremstillingsmetoder. Hvis du vil arbeide med både lyd, video og bilde, kan en utdanninger være et godt sted å starte.
Hvis du derimot er interessert i lære mer formidling gjennom tekst, målgrupper og SEO, har Din Gruppen flere nettbasert kurs å tilby. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat og hør mer om hvilke kurstilbud vi har tilgjengelig.