Digital markedsføring Norge
Lurer du på hvilke trender som gjelder innen digital markedsføring i Norge? Både søkemotoroptimalisering (SEO) og innholdsmarkedsføring er veldig relevant i 2021.
Digital markedsføring inntok Norge i takt med bruken av internett, og har siden 2000-tallet blitt en nødvendig del av markedsføringsstrategien til de fleste bedrifter. Uten SEO og andre digitale markedsføringsmetoder risikerer du at bedriften din ikke blir sett på nett.
Vi skal nå se nærmere på hvorfor digital markedsføring er essensielt for både store og små bedrifter.
Hvorfor er digital markedsføring så viktig?
Digital markedsføring er i dag viktig for de fleste bedrifter i Norge. Vi kan defineres digital markedsføring som markedsføring utført gjennom digitale plattformer. Dette inkluderer blant annet markedsføring gjennom følgende kanaler:
- Søkemotorer
- Sosiale medier
- Bedriftens nettside
- Annonser på nett (Google Ads, Facebook Ads og lignende)
- E-post
- Apper
Grunnen til at digital markedsføring er viktig i Norge, er at nordmenn i stadig større grad bruker digitale kanaler til hverdags. De fleste er innom sosiale medier daglig, og kommunikasjon på e-post er også populært.
Undersøkelser viser at om lag 92 % av privatpersoner starter kjøpsreisen med et søk på nett. Blant bedriftskunder starter rundt 89 % av kjøpene på nett. Det er derfor ingen tvil om at bedriftens produkter og tjenester bør synliggjøres gjennom nettopp digitale kanaler.
Det er også mye lettere å nå ut til en smal målgruppe med digital markedsføring, sammenlignet med tradisjonell markedsføring (brosjyrer etc.). Digitale løsninger tillater markedsførere å sile ut målgruppen basert på både demografi, geografi og andre faktorer.
Hva er digital markedsføring med SEO?
Når det er snakk om synlighet på nett, er søkemotoroptimalisering helt sentralt. SEO er en svært populær markedsføringsstrategi for bedrifter som driver med digital markedsføring i Norge.
Ved hjelp av SEO kan du sørge for at selskapets nettside blir mer synlig i søkeresultatene i Google. Med SEO-tekster kan du genererer økt organisk trafikk til nettstedet uten å betale for dyre Google-annonser.
Søkemotoroptimalisering kan utføres ved hjelp av mange ulike teknikker. De som driver med digital markedsføring i Norge vil blant annet vektlegge mobilvennlige sider, teknisk SEO og ikke minst – SEO-vennlig tekstinnhold med relevante søkeord.
Med SEO-tekst på bedriftens nettside kan du sørge for at potensielle kunder lettere finner produktene og tjenestene du finner. Ha SEO-tekst på bloggen, forsiden og «om oss»-siden. Til og med produktbeskrivelser og kategoritekster kan søkemotor optimaliseres!
La et digitalt markedsføringsbyrå lage annonser
Ved siden av SEO er det mange bedrifter som benytter seg av annonser. Innen digital markedsføring i Norge er annonser veldig vanlig. Du kan ha annonser i søkemotoren, noe som kan være gunstig når du har behov for økt synlighet umiddelbart.
Google Ads er populært, og sørger for at bedriftens nettside vises blant de øverste treffene i søkemotoren. Husk likevel på at effekten kun er der så lenge du betaler for annonseplass.
Annonser kan også være gunstig i sosiale medier. På Facebook kan du blant annet velge hvilken målgruppe som skal se annonsen, basert på alder, bosted, interesser og lignende. Dette gir deg mulighet for svært målrettet markedsføring.
E-postmarkedsføring er fortsatt relevant
E-postmarkedsføring som nyhetsbrev er fortsatt populært innen digital markedsføring i Norge. E-post benyttes fortsatt av størstedelen av den voksne befolkning, og er en nyttig kanal for kommunikasjon eller retargeting av kunder.
Gjennom e-post kan du for eksempel sende ut innholdsmarkedsføring (content marketing) til potensielle kunder. Varm opp leads med nyttig og interessant tekstinnhold, og send etter hvert et godt og målrettet tilbud.
Med innholdsmarkedsføring på e-post kan du skape et økt tillitsforhold mellom potensielle kunder og bedriften. Du kan også nå ut til kunder som tidligere har vist interesse i produkter på siden din. Send for eksempel et skreddersydd tilbud på produktet kunden har sett på.
Finn ditt digitale markedsføringsbyrå
Skal du lykkes med digital markedsføring i Norge, gjelder det å holde seg oppdatert på de siste trendene. Hold tritt med konkurrentene dine, og nå ut til målgruppen med treffende og konverterende innhold.
Et digitalt markedsføringsbyrå kan hjelpe bedrifter med å lage markedsføringsinnhold. Dette er spesielt nyttig for bedrifter uten egen markedsføringsavdeling som har behov for SEO-vennlige blogginnlegg, nyhetsbrev, annonser eller lignende.
Få hjelp til digital markedsføring
Både SEO, e-postmarkedsføring og content marketing er høyst relevant når det kommer til digital markedsføring i Norge i 2021. Siden kundene dine sannsynligvis ferdes på digitale plattformer, er det også her du bør rette markedsføringen din.
Dersom du er usikker på hvordan du skal sette i gang, kan Din Text hjelpe deg. Vi har lang erfaring innen digital markedsføring i Norge, og lager konverterende tekster tilpasset den enkelte bedrift.
Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis!