Dobbeltkommunikasjon definisjon
Ubevisst dobbeltkommunikasjon kan føre til at budskapet ditt mistolkes av mottakerne. Dette kan potensielt ha store konsekvenser, spesielt innen markedsføring og bedriftskommunikasjon!
Dobbeltkommunikasjon har følgende definisjon: Et motstridende budskap som kommer fra én og samme person eller virksomhet.
Her kan du lære mer om hva dobbeltkommunikasjon er. Overnevnte definisjon blir lettere å forstå når vi ser nærmere på et eksempel!
Hva er dobbeltkommunikasjon?
Dobbeltkommunikasjon er stort sett ikke ønskelig. I noen tilfeller benyttes dobbeltkommunikasjon bevisst som et virkemiddel, men dette er heller uvanlig.
Nevnte dobbeltkommunikasjon definisjon er at kommunikasjonen er motstridende. Et eksempel på dette er at du sier én ting, mens kroppsspråket sier noe helt annet. Det kan også handle om at du sier noe annet enn hva som egentlig er sant.
Et klassisk eksempel som kan tydeliggjøre vår dobbeltkommunikasjon-definisjon, er når du spør noen om det går bra fordi de ser trist ut. Dersom de svarer «Alt er bra!», kan dette betraktes som en form for dobbeltkommunikasjon. Budskapet og kroppsspråket er motstridende!
Dobbeltkommunikasjon konsekvenser
Dobbeltkommunikasjon kan ha uheldige virkninger. Mottakeren kan fort føle på forvirring og usikkerhet, siden det er vanskelig å tyde hva avsender mener.
Spesielt bedrifter og virksomheter bør være bevisste på å unngå dobbeltkommunikasjon. Et markedsføringsbudskap som er motstridende, vil bare føre til usikkerhet blant målgruppen.
Dersom vi tar utgangspunkt i vår dobbeltkommunikasjon-definisjon, vil bedriften da markedsføre én ting, mens det ligger i kortene at bedriften mener noe annet.
Mange oppfatter for eksempel markedsføringen til statseide Norsk Tipping som dobbeltkommunikasjon. På én side er myndighetene strenge til pengespill, men samtidig markedsføres pengespill som noe positivt. Dette kan skape forvirring hos enkelte.
Slik unngår du det i din markedsføring
Dersom du skal unngå dobbeltkommunikasjon i bedriftens markedsføring, er det først og fremst viktig å ha en klar strategi. Markedsføringen bør ikke gå stikk i strid med bedriftens etiske prinsipper og grunnfilosofi.
Har du for eksempel en bedrift som er opptatt av å fremstå som miljøvennlig, vil det være ugunstig å markedsføre noe som ikke er miljøvennlig. Med en strategi for markedsføringen din kan du unngå uheldig dobbeltkommunikasjon.
Sørg for at alt fra annonser til blogginnlegg og nyhetsbrev er i tråd med bedriftens image. Klarer du det, vil mottakerne vite nøyaktig hva du står for!
Motta 500 ord gratis
Dobbeltkommunikasjon har følgende definisjon: Et motstridende budskap som gis av én og samme bedrift eller person. Det kan for eksempel hende at en bedrift med et uhell markedsfører for noe som er stikk i strid med virksomhetens grunnleggende filosofi.
Heldigvis kan uønsket dobbeltkommunikasjon unngås. Det gjelder bare å være bevisst på hvordan du markedsfører bedriften. Dersom du er usikker på hvordan du kan gå frem, anbefaler vi deg å få hjelp av Din Text.
Vi har lang erfaring med markedsføringstekster, og passer på at budskapet ikke bryter med bedriftens prinsipper.
Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis!