Elementene i en profil til posisjoneringsstrategi

Planlegger du å lage en profil til posisjoneringsstrategi? Da gjelder det å inkludere de riktige elementene. Finn ut hvilke elementer som bør tas med i virksomhetens strategi!

Posisjonering handler om å sørge for at målgruppen din tenker på din merkevare eller dine produkter hver gang de skal handle noe i den aktuelle kategorien. Coca-Cola er et prakteksemplar på et selskap som har posisjonert seg godt. Er du tørst, er sjansen stor for at du vil ha nettopp Coca-Cola.

Posisjonering er med andre ord helt sentralt innen merkevarebygging. Skal du lykkes med posisjonering, gjelder det å finne riktig profil til din posisjoneringsstrategi.

Forstørrelsesglass: Hva er elementene i en profil til posisjoneringsstrategi?

Hva er en posisjoneringsstrategi?

En posisjoneringsstrategi er en strategi for hvordan virksomheten din skal bidra til å danne en bestemt oppfatning av merkevaren i målgruppens bevissthet. Målet er at potensielle kunder automatisk skal tenke på merkevaren din neste gang de skal handle relevante produkter.

I de fleste tilfeller vil en posisjoneringsstrategi inneholde én eller flere strategier. Blant de tre vanligste er følgende strategier:

 

  • Push: Handler om å promotere produktet eller tjenesten til leverandører og distributører, slik at produktet «presses» gjennom distribusjonskanaler.
  • Pull: Handler om å kommunisere med sluttkunden eller andre forbrukere for å oppfordre dem til å handle produktet hos distributøren.
  • Profile: Handler om å øke merkevarens omdømme og gjøre folk bevisste på den ved hjelp av sponsoravtaler, PR og reklame.
Fire personer med elementene i en profil til posisjoneringsstrategi

Dette er elementene i en profil til posisjoneringsstrategi

Elementene i profil til posisjoneringsstrategi kan omfatte alt fra stunt og events, til messer, åpen dag, sponsing og lignende.

Det kanskje viktigste elementet er reklame, noe som omfatter både reklameartikler, annonser og content marketing.

 

  • PR
  • Sponsing
  • Reklame
Sjekkliste: Hvordan finne elementene i en profil til posisjoneringsstrategi?

Hvordan lager du en god profil til posisjoneringsstrategi?

Når det gjelder «Profile» eller profil til posisjoneringsstrategi, er det først og fremst viktig å velge ut gode markedsføringsteknikker. For noen bedrifter er kanskje PR og sponsing det mest aktuelle, men for de fleste er reklame det mest logiske valget.

Ved hjelp av annonser, innholdsmarkedsføring, nyhetsbrev, innlegg i sosiale medier og lignende, kan du sørge for å posisjonere merkevaren din på en god måte. Her er noen forslag du bør vurdere å ta med i din posisjoneringsstrategi:

 

  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Søkemotormarkedsføring (SEM) (f.eks. Google Ads)
  • Annonser
  • Blogginnlegg
  • Innlegg på Facebook, LinkedIn og andre SoMe
  • Artikler for innholdsmarkedsføring
  • Nyhetsbrev
Tekstdokumenter stablet på hverandre: Blant de viktige elementene i en profil til posisjoneringsstrategi finner vi tekst

Gode tekster er viktige for posisjonering

Skal du lykkes med din profil til posisjoneringsstrategi, er det avgjørende at du har gode og konverterende tekster. En god tekst kjennetegnes blant annet av at den er skreddersydd for målgruppen din, og at den har svært god språklig flyt.

SEO er et genialt virkemiddel for deg som ønsker å posisjonere merkevaren din. Ved å inkludere SEO i din profil for posisjoneringsstrategi, kan du sørge for at bedriftens nettside blir mer synlig i Google. For å få dette til er du avhengig av søkemotoroptimaliserte tekster med relevante søkeord.

SEO handler imidlertid om mer enn bare søkeord. Teksten bør også ha god struktur og være mobilvennlig. Enten du trenger hjelp med SEO, SEM, innholdsmarkedsføring eller lignende, er dette noe et tekst- og markedsføringsbyrå kan hjelpe deg med.

Din Text logo: Motta hjelp med elementene i en profil til posisjoneringsstrategi

Motta 500 ord gratis

En posisjoneringsstrategi inneholder som regel strategier som Push, Pull og Profile (de tre P-er). Sistnevnte er spesielt viktig, siden det handler om hvordan du skal markedsføre produktene dine. En profil til posisjoneringsstrategi kan inneholde elementer som SEO, SEM og innholdsmarkedsføring.

Uansett hva slags markedsføring du planlegger å benytte i din profil til posisjoneringsstrategi, kan Din Text hjelpe deg. Vi har årelang erfaring med markedsføringstekst til bedrifter. Vi har ekspertise innen SEO, og kan i tillegg levere kvalitetsannonser og annen markedsføringstekst.

Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis!