Hva er en markedsplan?
Mange bedriftseiere har hørt at det er lurt å utarbeide en markedsplan. Så, hva er dette egentlig? Kort fortalt er det en beskrivelse av de markedsaktivitetene bedriften planlegger. Planen er gunstig når du har en bedrift du ønsker å strukturere eller ekspandere.
Her er alt du trenger å vite.
Hva inngår i en markedsplan?
I en markedsplan inkluderer man gjerne en strategi og spesifikasjon av målene bedriften ønsker å oppnå. Man bør også si noe om hvem målgruppen er, og gjennom hvilke kanaler potensielle kunder kan nås. Planen skal være for en avgrenset periode.
Markedsplanen er også ment å si noe konkret om hva som skal gjøres, når det skal gjøres, og av hvem. Det kan være snakk om alt fra annonseringer i aviser eller på sosiale medier, til deltakelse på ulike messer.
Tips til innhold i en markedsplan
En markedsplan kan se ulik ut fra bedrift til bedrift, men det er noen elementer som burde være med. Her er noen eksempler:
En beskrivelse av målet som ønskes oppnådd og dagens situasjon:
-
- Hvor er vi nå, og hvor ønsker vi å komme?
Et budsjett:
-
- Oversikt over inntekter og kostnader er alltid lurt å ha med
En tidsplan for gjennomføringen
De tiltenkte aktivitetene:
-
- Hva er det som skal gjennomføres?
- Målgruppe
- Budskap
- Valgte kanaler
Hvem er ansvarlig for de ulike aktivitetene?
Dersom du har med deg disse tingene i din markedsplan, er du bedre rustet for å nå målene du har satt deg.
Hvorfor trenger man en markedsplan?
Formålet med en markedsplan er å utnytte alle virksomhetens egenskaper, i den hensikt å nå et mål. Dette skaper en synergieffekt, som vil gi god uttelling.
En markedsplan hjelper kort og godt å definere mål og gi en retning for bedriften. Ved å alltid ha en plan å forholde seg til, er det lettere å nå de målene bedriften setter seg. Dersom bedriften setter seg tydelige mål og konkrete tiltak for å oppnå disse, øker sannsynligheten for suksess.
Det er også veldig oversiktlig for bedriften å ha en plan å forholde seg til. Man kan enklere opprettholde kontrollen. Bedriften bør ha en plan for det som blir gjort, da dårlig planlegging fort kan føre til rot.
En plan kan for øvrig alltids måles opp mot, og gjør det enkelt å vurdere måloppnåelsen i etterkant. Dette er viktige elementer som kan fremme utvikling innad i bedriften.
Markedsplan versus markedsstrategi: Hva er forskjellen?
En markedsplan må ikke forveksles med en markedsstrategi. Der hvor en markedsstrategi er mer overfladisk og overordnet, skal en markedsplan helst gå i dybden.
I markedsstrategien definerer bedriften målene sine, mens markedsplanen skal gi svar på hvordan man skal nå disse målene.
Sett tydelige mål!
En markedsplan skal veilede bedriften mot et gitt mål. Det er lettere å styre en bedrift i en viss retning når man har noe å støtte seg mot. Dersom du skal starte en bedrift, vil det derfor være lurt å aller først sette seg konkrete mål.
Det burde deretter utarbeides en konkret plan for å nå disse målene. Et mål kan for eksempel være å øke antallet besøkende til bedriftens nettsted med 50 % det kommende året. Det kan også være å oppnå 30 % flere salg innenfor en viss periode.
Hvordan skrive en markedsplan?
Dersom du skal skrive en markedsplan er det ingen spesifikke «regler» for oppsett eller utforming. Markedsplanen er tross alt for intern bruk, og du bestemmer i stor grad selv hva den skal inneholde.
Det finnes maler du kan bruke som rettesnor. Er du usikker på selve innholdet, kan det være greit å få hjelp til utarbeiding av planen.
Motta hjelp til å skrive markedsplan
En markedsplan er et nyttig verktøy for de fleste bedrifter, og gjør det enklere å lykkes med markedsføringsaktiviteter. Vi hjelper deg gjerne med utarbeiding av innholdet, og bistår bedriften din å få oversikt eller å definere mål.
Med en god markedsplan vil markedsføringsaktivitetene gå som en lek.