Hva er influencere?

Vi lever i en tid hvor sosiale medier er en naturlig del av folks hverdag. I nyhetsbildet er det stort fokus på at barn og unge bruker mye tid på Internett, men i realiteten er det faktisk ikke bare barn og unge. Det er bare å ta en titt på kommentarfeltene på Facebook – for der er det mange voksne!

Enten du er barn eller voksen, omgis du av influencere på sosiale medier, men hva er influencere? Det er et ord vi har lånt fra engelsk, som kan oversettes til norsk og begrepet påvirkere. Men det høres ikke like fancy ut, så derfor kan du velge hvilke begrep du vil bruke. 

Influencer er et begrep som har fått større fotfeste de siste årene. Det har vært påvirkere til stede i lang tid, men de har ikke alltid blitt kalt influencere.

I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva en influencer egentlig gjør. Vi skal også se på hvordan influencere i forbindelse med påvirkning og markedsføring. Er du en av de som har latt deg fascinere av denne relativt nye yrkestittelen? Da vil dette være artikkelen for deg!  

Forstørrelsesglass

Hva gjør en influencer?

En influencer jobber med en eller annen form for sosiale medier. Det finnes forskjellige kategorier av influencere, men fellesnevneren er at de deler innhold med følgerne sine. Følgerne er en stor del av grunnen til at influencere har den posisjonen som de har på markedet.

Blogg tok Norge med storm i tidsrommet 2009-2010, og det ble allemannseie. Blogging var altså noe alle drev med, og det var det som var begynnelsen på influencer-eventyret. Men på den tiden ble de naturligvis kun kalt bloggere.

Etter noen år begynte det å dukke opp nye plattformer, men det var også noen plattformer som hadde eksistert i mange år som vekket ny interesse. Noen eksempler på dette var Instagram og YouTube. I skrivende stund er det TikTok som er nykommeren til sosiale medier kategorien.

Det betyr at så lenge du jobber på en eller annen plattform innenfor sosiale medier kategorien, så kan du altså kalle deg influencer.

Dokument som ligger på en PC

Influencere og påvirkning

I forbindelse med influencere og påvirkning, kan vi trekke frem begrepet mediepåvirkning. For det er det også dette handler om – medienes påvirkningskraft.

Før i tiden var det bare TV, radio og avis som falt under kategorien massemedia, men slik er det ikke lenger. I dag faller også sosiale medier og dermed influencere inn i denne kategorien. Det betyr at influencere og påvirkning også hører hjemme under mediepåvirkning.

Mediepåvirkning er et tema som har blitt diskutert opp og ned i mente, og det samme gjelder hvor vidt influencere hører hjemme der. Det er jo influencere som ikke har valgt det selv, og de kan vel ikke noe for at de har fått mange følgere? Men undertegnede mener at begge parter har et ansvar.

Du trenger jo ikke å følge alt du leser på nettet, men influencere kan ikke fraskrive seg ansvaret på den måten. Vi alle vet jo hvordan det fungerer. Noen lar seg påvirke av andre i stor grad, mens andre klarer å gjøre egne vurderinger. Slik har det alltid vært, og slik kommer det nok til å fortsette også!

Sjekkliste

Influencer i markedsføring

Når vi snakker om influencere i forbindelse med markedsføring, så omtales det vanligvis som influencer marketing. Nok en gang har vi et engelsk lånord, men dette er faktisk ganske vanlig i forbindelse med populærkulturen.

Influencer marketing går ut på at en influencer har inngått et samarbeid med en bedrift. Som nevnt går store deler av jobben til en influencer ut på å produsere innhold og publisere det på sine kanaler på sosiale medier. For mange influencere er influencer marketing en viktig inntektskilde.

Når en influencer publiserer Innhold på sine kanaler i samarbeid med en bedrift, så reklamerer influenceren for den aktuelle bedriften. Det kan være et betalt samarbeid eller et sponset samarbeid. Forskjellen på disse formene for samarbeid er hva som er fordelen for den aktuelle influencer.

Vi kan illustrere influencer marketing med et eksempel. Har du hørt om Instagram-kontoen @emilienutrition? I 2009 var hun Norges største blogger, men noen års pause og en bachelorgrad i ernæring senere har hun gjort det stort som matinfluenser og samarbeider med f.eks Coop Mega!