Hva er storytelling?
Hva er storytelling eller historiefortelling? Med kunnskap om storytelling kan du sikre at markedsføringsbudskap eller andre budskap mer effektivt når frem til målgruppen din.
Hva er storytelling godt for? Historiefortelling og storytelling er populært både innen film og markedsføring i media. Menneskehjernen er nemlig veldig mottakelig for historier, og de fleste husker budskapet bedre når det pakkes inn i en engasjerende historie.
Det å mestre storytelling kan samtidig være utfordrende, siden du bør ha en viss peiling på dramaturgi og språklige virkemidler. Dersom du først har en god historie for hånd, gjelder det å bruke den for det den er verdt. Mange bruker storytelling strategisk i reklamer.
Storytelling – en definisjon
La oss se på det grunnleggende først: Hva er storytelling? Vi kan definere storytelling som en måte å formidle en historie på. Dette kan gjøres enten muntlig eller skriftlig, og fortelleren vil som regel anvende en form for dramaturgi for å fange mottakerens oppmerksomhet.
En gunstig spenningskurve er helt sentralt innen storytelling. I en tradisjonell spenningskurve startes gjerne historien med et såkalt anslag, der en konflikt og karakterer presenteres. Her er det viktig å fange mottakerens oppmerksomhet.
Etter hvert vil du bygge spenningen opp med en stadig økende spenningskurve som til slutt når et klimaks. Konflikten vil på et tidspunkt løses, og vendepunktet finner sted.
Med en historie basert på en klassisk spenningskurve, vil mottakeren enkelt huske budskapet. Har du ikke en spenningskurve, vil historien gjerne fremstå som lite engasjerende eller nervepirrende.
Storytelling film
Nesten alle filmer du ser er basert på én eller annen form for storytelling. Hva er storytelling innen film? Både filmens handling og replikker er basert på nettopp historiefortelling. Manusforfatteren bruker storytelling til å formidle budskapet mest mulig effektivt.
Den klassiske spenningskurven eller Hollywood-modellen brukes ofte innen filmproduksjon, enten det er snakk om en liten reklamesnutt på TV eller en lang spillefilm.
Storytelling i film handler enkelt og greit om å formidle en handling med god fortellerteknikk. Storytelleren er manusskriveren vil blant annet beskrive handling, omgivelser, replikker og lignende.
Storytelling i media
Hva er storytelling i media? Historiefortelling er en naturlig del av de fleste medier – enten det er snakk om medier som film, TV eller aviser. Du vil kunne finne ulike former for storytelling i animasjonsfilmer og spillefilmer, men også i TV-reklamer og annonser.
Det er for eksempel ganske vanlig å bruke storytelling innen markedsføring. Dette kan du ofte se i TV-reklamer, der et markedsføringsbudskap pakkes inn i en spennende, rørende eller actionfylt handling.
Hva er grunnen til at storytelling brukes så mye innen markedsføring? Jo – fordi det er lettere å fange mottakerens oppmerksomhet. Samtidig øker du sjansen for at mottakeren husker budskapet. Dette er selvfølgelig gunstig når produkter eller tjenester skal selges.
Få hjelp med din storytelling
Hva er storytelling, egentlig? Du kan betrakte historiefortelling som kunsten å formidle et budskap eller en historie. Dette kan være gunstig enten du skal formidle handlingen i en film, eller dersom du skal selge et produkt eller en tjeneste.
Uansett er du avhengig av en god og fengende historie. Dersom du er usikker på hvordan du skal gå frem, kan Din Text hjelpe deg. Vi skriver historier med en fengende og god spenningskurve, og sikrer at budskapet effektivt når mottakeren.
Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis!