Hvordan lage en publiseringsplan? 

Det å være synlig i sosiale medier og på nett er viktig for de fleste bedrifter i dag. Med en publiseringsplan kan du sørge for at det blir delt innlegg i ulike kanaler til riktig tid. Samtidig har du en plan for hvor dette skal gjøres, og av hvem.   

Her forklarer vi deg hvordan du kan lage en publiseringsplan på 1, 2, 3! 

Webskribent som skal utarbeide tekst for en bedrift

Hva er en publiseringsplan? 

En publiseringsplan er en plan for hva slags innhold som skal publiseres – og til hvilke tidspunkt – over en begrenset periode. Det å ha en plan som dette kan bidra til forutsigbarhet og kontinuitet, og at innleggene man deler blir relevante og av god kvalitet.   

Mange bedrifter har en publiseringsplan med oversikt over innlegg som skal publiseres på sosiale medier. Dette er gjerne en del av bedriftens markedsføringsstrategi, og kan bidra til å styrke merkevaren  

I en hektisk hverdag kan det å ha en publiseringsplan være en veldig god løsning! 

Webskribent som driver med innholdsproduksjon

Hva inneholder en publiseringsplan? 

Før vi forklarer nærmere hvordan du kan lage en publiseringsplan, er det viktig å forstå hva planen bør inneholde. Her er de viktigste elementene:  

  • Hva: Beskrivelse av hva slags innhold som skal publiseres 
  • Når: Informasjon om dato og klokkeslett for publisering 
  • Hvor: Hvilke kanaler innholdet skal deles i, som for eksempel … 
    • Instagram 
    • Facebook 
    • Bedriftsbloggen 
    • LinkedIn 
    • TikTok 
  • Hvem: Informasjon om hvem som har ansvar for utarbeidelsen og/eller publiseringen av innlegget 

Publiseringsplanen vil gjerne også inneholde egne felter/bokser hvor man kan «krysse av» hvorvidt publiseringen har blitt gjennomført. Dette bidrar til oversikt, og gjør at man unngår å glemme bort viktige innlegg! 

Webskribent som utarbeider en tekst

Slik lager du en publiseringsplan 

Og så til det store spørsmålet: Hvordan lage en publiseringsplan? Kort fortalt finnes det flere ulike fremgangsmåter og oppsett å velge mellom. Så lenge planen er forståelig og oversiktlig for bedriften, er det fritt frem hvordan den lages.  

Her er likevel noen forslag!  

Publiseringsplan i Excel 

Mange bedrifter har Microsoft Office-pakken, noe som blant annet inkluderer regnearkprogrammet Excel. Her finnes det gode muligheter for å lage en publiseringsplan!   

Start gjerne med å lage egne kolonner for «Dato», «Innlegg», «Kanal», «Ansvarlig» og «Publisert». Deretter er det bare å fylle ut disse kolonnene.  

Årshjul for markedsføring 

Ønsker bedriften et mer forseggjort eller avansert oppsett, kan et årshjul være løsningen. I et årshjul vil man kunne se månedene januar–desember i den ytterste ringen. Deretter har man ytterlige ringer/hjul for blant annet kampanjer, innholdsproduksjon og sosiale medier.  

Dette kan være en oversiktlig og illustrativ måte å kartlegge bedriftens publiseringsplan på. Heng gjerne årshjulet opp på veggen, slik at alle ansatte får oversikt!  

Lag publiseringsplan for sosiale medier med en mal 

Det finnes også maler for bedrifter som ønsker å lage en publiseringsplan. Disse har et ferdig oppsett, og trenger kun å fylles ut med bedriftens egne opplysninger.  

Sørg for å finne en mal som er tilpasset bedriftens behov. Optimalt sett bør ikke malen være mer komplisert enn den trenger å være. 

Din Text logo

Få hjelp med å lage en publiseringsplan 

Ønsker bedriften din å lage en publiseringsplan, men er usikker på hvordan? Da kan Din Text bistå med nyttige tips og råd. Vi hjelper deg dessuten med å lage en publiseringsplan i henhold til bedriftens behov.  

Vi skreddersyr publiseringsplanen, slik at du får en konkret og ryddig plan å forholde deg til de kommende månedene!