Junior copywriter
Junior copywriter er et begrep du ofte møter på i tekstforfatterbransjen. Ønsker du å skrive markedsføringstekst, vil du gjerne starte som en junior copywriter. Vi forklarer nærmere!
Når du jobber som junior copywriter vil du som regel arbeide med produksjon av markedsføringstekst. Dette kan være alt fra søkemotoroptimaliserte blogginnlegg til annonsetekst for ulike bedrifter.
Vi skal her se nærmere på hva en junior copywriter faktisk er, og hvilke egenskaper du bør ha om du skal jobbe med denne formen for tekstforfatting.
Hva er en junior copywriter?
La oss begynne med det grunnleggende: Hva er en copywriter? En copywriter er enkelt forklart en person som skriver en «copy». Dette engelske uttrykket benyttes ofte om markedsføringsmateriale – enten det er snakk om slagord på en markedsføringsplakat eller tekst til brosjyrer.
I dag omfatter begrepet også mange former for tekst til digital markedsføring. En copywriter vil med andre ord lage tekst til mange ulike formål. Her er noen eksempler:
- Innlegg på sosiale medier
- Nyhetsbrev og e-postmarkedsføring
- Innholdsmarkedsføring (content marketing)
- Søkemotoroptimalisering (SEO)
- Søkemotorannonsering (SEM)
- Bannerannonser
- Blogginnlegg til bedriftens nettside
En copywriter har ofte store mengder tekst som skal skrives, og kan i mange tilfeller dra nytte av å ha en junior copywriter. En junior copywriter kan nesten betraktes som en «assistent» for en mer erfaren senior copywriter.
Som junior copywriter jobber du altså under en copywriter, og hjelper med enkel skriving av tekst. Du vil gjerne få flere og mer avanserte arbeidsoppgaver etter hvert som du opparbeider mer erfaring og kunnskap om copywriting.
Disse egenskapene kreves av en tekstforfatter
Dersom du vurderer å begynne som junior copywriter, er det en fordel om du besitter bestemte egenskaper. Husk at du kommer til å bruke store deler av dagen på å skrive tekst. Det er derfor en stor fordel om du brenner for skriving og har god språklig kunnskap.
En junior copywriter bør også besitte en viss grad av kreativitet. Noen ganger vil du måtte skrive tekst for kunder som trenger hjelp med en markedsføringsidé eller lignende.
En tekstforfatter bør også evne å jobbe under tidspress. Det er ofte mye tekst som må skrives og leveres på kort tid, og du bør derfor være flink til å planlegge arbeidsdagen din. Er du strukturert og har god selvdisiplin, er dette en klar fordel i forfatterbransjen.
Her kan du jobbe som junior copywriter
Som junior copywriter kan du arbeide mange ulike steder. Du kan for eksempel jobbe i et tekstbyrå eller et markedsføringsselskap. Du kan også jobbe som copywriter frilans, enten direkte for kunder eller gjennom et tekstbyrå.
Forhør deg gjerne med ulike tekstbyrå, og sjekk om det er noen som har behov for en junior copywriter. Send gjerne en åpen søknad dersom ingen stillinger er utlyst.
Prøv deg hos oss i dag!
En junior copywriter er en tekstforfatter som arbeider med markedsføringstekst. Du jobber gjerne sammen med senior copywriter, og kan hjelpe med å skrive alt fra annonsetekst til selgende blogginnlegg.
Dersom du drømmer om å prøve deg som junior copywriter, kan du alltids ta kontakt med oss i Din Tekstforfatter. Vi vil gjerne høre litt om deg og din motivasjon for å skrive markedsføringstekster.
Kontakt oss i dag for mer informasjon!