Kommunikasjon før og nå
Kommunikasjon har endret seg med tiden. Nå finnes det kommunikasjonsmodeller, strategier og taktikker, til nye kanaler og plattformer. Hvordan kommuniserer du effektivt med de moderne forbrukerne?
Kommunikasjon har endret seg for både bedrifter, organisasjoner og privatpersoner. Nå finnes det lettvinte måter å kommunisere på og vi kan nå ut til flere mennesker på én og samme tid. Dette gir mange fordeler når det gjelder markedskommunikasjon.
Før handlet kommunikasjon i stor grad om hva bedriften ønsket å formidle. «Vi har salg», «vi har nye produkter», «vi har de beste tjenestene». Nå handler det mer om hvordan vi formidler budskapet og hvordan forbruker og produkt knyttes sammen.
Med mer sofistikerte kommunikasjonskanaler, økes også kravet for kommunikasjonen. Den skal tilrettelegges mottaker, justeres etter kanal og formuleres for å skape en felles forståelse, etterspørsel og verdi. Din Text kan hjelpe deg med kommunikasjon.
Hvordan har kommunikasjon endret seg de siste årene?
Kommunikasjon reiser raskere enn aldri før og mottakerne blir flere. Før kommuniserte bedrifter hovedsak gjennom massemedier altså TV, aviser og Radio. Personlig kommunikasjon skjedde ansikt til ansikt mellom selger og kunde.
Nå er det mulig å kommunisere med et større antall mennesker på en gang, samtidig som vi kan implementere elementer fra personlig kommunikasjon. Sosiale medier og internett har endret måten vi samhandler, snakker og kommuniserer med hverandre.
Bedrifter kan nå ut til målgruppene sine på helt nye måter. Innhold og budskap kan nå formes etter hvilken kanal de skal publiseres på – Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter, e-post og nyhetsbrev. Kan kommunisere med målgruppen, og ikke bare til dem.
Med mange nye måter å kommunisere på, har vi også endret hvordan vi kommuniserer. Nå kan vi skrive budskapet med virkemidler som tidligere har hatt dokumentert effekt på leseren. Ved å se på digital respons og engasjement, kan vi skape mer treffsikker markedsføring.
Ødelegger sosiale medier kommunikasjon?
Vi har alle hørt at sosiale medier ødelegger den tradisjonelle kommunikasjonen, men dette stemmer ikke. Ved hjelp av sosiale medier kan både enkeltpersoner og bedrifter kommunisere bedre og oftere med venner, kunder, familier og målgrupper.
Sosiale medier har gjort det mulig for oss å holde kontakten med mennesker vi ikke har rundt oss. Gamle venner, familie på andre siden av landet og studievenner rundt om i verden. Vi opprettholder relasjoner og dyrker vennskap gjennom sosiale medier.
For bedrifter har sosiale medier gjort det mulig å bli bedre kjent med målgruppen. Vi kan se hvordan målgruppen reagerer på reklamen vi sender ut, og data gir oss innsyn i hvordan de samhandler med kommunikasjonen vår.
Reklamering og annonsering er langt sikrere når målgruppen får muligheten til å samhandle med budskapet. De kan stille spørsmål, dele meninger og gi uttrykk for en felles forståelse. Sosiale medier har gjort det lettere å kommunisere med verden – på tvers av landegrenser.
Utvikling av kommunikasjon i markedsføring
Når vi snakker om kommunikasjon i markedsføring, bruker vi ofte begrepet markedskommunikasjon. Det er dette som omfavner enhver form for kommunikasjon mellom et marked og en bedrift.
Kommunikasjon er et vidt begrep, og med internett og digitale løsninger, har også markedskommunikasjonen endret seg med årene. Før handlet bedrifter med enveiskommunikasjon gjennom TV-annonser, radio og trykte medier.
Med enveiskommunikasjon kunne ikke målgruppen kommunisere direkte med avsender. Dette er fortsatt aktuelt i dagens markedsføring, men det legges nå enda større vekt på kombinasjon og implementering av toveiskommunikasjon.
Ved å la målgruppen kommentere på bedriftsbloggen, dele innlegg og svare på budskap i sosiale medier, sørger avsender for en felles forståelse. Nå snakker vi ikke bare til kunden, men med kunden. Dette skaper kundeforhold basert på tillit og engasjement.
Motta 500 ord gratis
Synes du det er vanskelig å kommunisere med målgruppen? For å få frem budskapet du ønsker å formidle, og skape de ønskede resultatene, må kommunikasjonen være helhetlig og treffsikker. Dette er det ikke alltid lett å gjennomføre på egne hånd.
Kommunikasjon kan i dag skje gjennom en mengde kanaler og formater. Teksten du publiserer på bloggen, må skrives om for å passe på Instagram. Det samme budskapet må formes etter plattform, med målgruppen i bakhodet.
Hvem er målgruppen? Hva engasjerer dem? Skal budskapet være inspirerende, selgende, gi verdi eller kanskje en kombinasjon av flere virkemidler? Uansett mottaker og budskap – Din Text hjelper deg med å kommunisere for å skape effekt.
Din Text jobber daglig med å skrive til ulike målgrupper og for forskjellige bransjer. Vi vet hva som treffer på tvers av plattformer, og vi står klar til å hjelpe deg. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat, nå får du de første 500 ordene gratis!