Kommunikasjonsmål
Et kommunikasjonsmål hjelper virksomheten din med å beskrive hva som skal oppnås med kommunikasjon i en gitt periode. Dette kan være både kvantitative og kvalitative mål.
All kommunikasjon har et formål. Innen markedsføring vil gjerne målet være å konvertere flere kunder, innhente flere e-postadresser til e-postlisten eller lignende. Med et klart og tydelig kommunikasjonsmål, blir det lettere å skreddersy kommunikasjonsstrategien.
Formålet med kommunikasjonsmål er å fastsette hvilken effekt kommunikasjonen skal ha. Ulike mål krever gjerne vidt forskjellig bruk av virkemidler og kommunikasjonsmetoder.
Hva er din kommunikasjonsstrategi?
I en kommunikasjonsstrategi vil ofte både lang- og kortsiktige mål spesifiseres. Strategien til bedriften din bør si noe om de ulike forretningsmessige målene som skal oppnås gjennom kommunikasjonen.
Det er derfor viktig å finne ut hva som skal være strategien til akkurat din bedrift. Sliter du for eksempel med å få besøkende til nettsiden, kan det være lurt å ha et mål om økt trafikk til nettstedet. Da vil gjerne søkemotoroptimalisering (SEO) være en del av din strategi.
Har bedriften din problemer med å konvertere besøkende på nettsiden til kunder, er kanskje ditt kommunikasjonsmål å øke konverteringsraten. Dette kan blant annet oppnås ved å ha en kommunikasjonsstrategi der innholdsmarkedsføring og gode produktbeskrivelser vektlegges.
Legg en plan for dine kommunikasjonsmål
For å avgjøre hvilke kommunikasjonsmål du skal sette i kommunikasjonsstrategien din, gjelder det å planlegge litt i forkant. Analyser egen bedrift og finn ut hvor flaskehalsen er. Er det lav konverteringsrate, lav ROI eller rett og slett for få som vet om bedriften din?
Legg deretter en plan og finn ut hva slags kommunikasjon som skal til for å nå målene. Det finnes mange ulike former for kommunikasjon. Felles for dem alle er at du forsøker å nå ut til en viss målgruppe med et spesifikt budskap.
Identifiser målgruppe og budskap
For å nå dine kommunikasjonsmål, må du nå ut til mottakerne med kommunikasjonen din. For å lykkes med dette, er det helt nødvendig å vite nøyaktig hvem mottakerne er. Definer målgruppen din ved å finne ut hvor gamle de er, hvor de holder til rent geografisk, kjønn og lignende.
Så snart du vet hvem målgruppen er, blir det enklere å finne ut hva budskapet skal være. Du kan da tilpasset budskapet til den aktuelle målgruppen, slik at du enklere når ut til dem.
Det kan være vanskelig å lage et tydelig og selgende budskap som bidrar til at kommunikasjonsmål nås. Dersom du sliter med dette, kan du få hjelp av et tekstbyrå eller andre markedsføringseksperter.
Gode tekster oppfyller dine kommunikasjonsmål
Ethvert kommunikasjonsmål kan oppnås med gode tekster som er tilpasset målgruppen din. Har du for eksempel et mål om flere besøkende til nettsiden i markedsføringsstrategien din? Da kan dette oppnås med gode SEO-tekster.
Med SEO kan bedriften din bli mer synlig i Google, noe som igjen vil generere mer organisk trafikk til nettsiden din.
Her er en oversikt over ulike markedsføringstekster som kan bidra til at en bedrift når sine kommunikasjonsmål:
- SEO-tekst
- Annonser
- Nyhetsbrev
- Innlegg til Facebook, LinkedIn og andre sosiale medier
- Bloggtekst til bedriftens nettside eller gjesteblogginnlegg
- Produktbeskrivelser
- Kategoritekster
Motta 500 ord gratis
Kommunikasjonsmål kan betraktes som målet bedriften din ønsker å oppnå med kommunikasjonen sin. Målsetningene dine kan for eksempel være økt trafikk til nettstedet, høyere konverteringsrate, flere kunder på e-postlisten, flere nedlastninger eller andre ting.
Uansett hva dine kommunikasjonsmål er, kan Din Text hjelpe deg med å nå dem. Vi lager markedsføringstekster som er tilpasset bedriften og bransjen din. Vår ekspertise strekker seg på tvers av både søkemotoroptimalisering, reklametekster og annen markedsføringstekst.
Kontakt oss i dag og motta en gratis prøvetekst på 500 ord!