Konkurrentanalyse markedsføring

En konkurrentanalyse er et nyttig verktøy innen markedsføring. Dette er en analyse som du kan bruke til å bli bedre kjent med konkurrentene dine. Med konkurrenter så mener vi bedriftene som driver virksomhet i samme bransje.

Et annet navn på denne konkurrentanalysen er Porters bransjeanalyse. Det var nemlig Michael Porter som utviklet denne analyseformen. Hensikten med denne analysen er å lære konkurrentene sine å kjenne, så til det er den et nyttig verktøy.

I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan en konkurrentanalyse kan skrives. Vi skal også se på hvilken strategi en slik analyse bør ta utgangspunkt i. Hvis dette er noe som er relevant for deg og din bedrift, så bør du definitivt fortsette å lese!

Forstørrelsesglass

Hvordan skrive en konkurrentanalyse?

En konkurrentanalyse bygger på de fem eksterne faktorene vi kjenner fra Porters bransjeanalyse. Faktorene som enhver konkurrentanalyse bygger på, er disse fem:

  • Bedriftens konkurranse (andre bedrifter)
  • Kundenes makt
  • Leverandørenes makt
  • Når bransjen tilføres friskt blod (nye bedrifter)
  • Substitutter (lignende produkter som tilbys av bedrifter i andre bransjer)

Det er altså disse fem faktorene en konkurrentanalyse tar utgangspunkt i. For å kunne utarbeide en slik analyse, så må du gjøre et grundig forarbeid. Du må observere konkurrentene dine i ganske lang tid, for å få informasjonen du trenger.

Målet med en konkurrentanalyse er å finne ut hva både bedriften din og de andre bedriftene i bransjen gjør feil i den aktuelle situasjonen. Ved å finne ut hva dere gjør feil, så kan du også finne en måte å rette opp i alle feilene.

Konkurrentene dine vet naturligvis ikke at du har analysert situasjonene deres, men det er heller ikke meningen. Hensikten med denne analysen er å finne ut hva bedriften din må gjøre for at dere skal oppnå bedre resultater.

Personer som setter sammen objekter

Konkurrentanalyse strategi

Enhver konkurrentanalyse bygger på en strategi. Som nevnt så er ikke dette noe som gjøres for moro skyld, for det er noe vedkommende som utformer en slik analyse ønsker å finne ut.

En av de vanligste målene med en konkurrentanalyse, er å finne ut hvordan du kan få bedriften din til å bli bedre enn de konkurrerende bedriftene. Det er altså dette som er drivkraften bak enhver konkurrentanalyse strategi.

Avtale mellom to parter

Motta hjelp til å skrive konkurrentanalyse

Synes du at det er litt vanskelig å skrive en konkurrentanalyse? Det er det mange som synes, og da er det veldig praktisk at dette er noe vi i Din Gruppen har masse kunnskap om!

Vårt tekstforfatterteam har mange år med diverse innholdsproduksjon bak seg, og flere av oss har tatt mediestudier. Denne kombinasjonen gjør oss til et godt valg hvis du trenger hjelp til å skrive konkurrentanalyse.

Har du et påbegynt utkast, eller ønsker du at vi skal skrive en konkurrentanalyse helt fra scratch? Vi hjelper deg med begge deler! Hvis det skulle vise seg at du har et ferdig utkast som kun trenger litt korrekturlesing, så kan vi gjøre det også. 

Vil du motta hjelp til å skrive konkurrentanalyse i dag? Da trenger du kun å sende oss en e-post og så finner vi ut av resten der!