Markedsføring på nettet
Markedsføring på nettet er viktig for alle virksomheter som ønsker å nå ut til målgruppen på en effektiv måte. Finn ut mer om hvordan du kan nå ut til mottakere på internett!
Digital markedsføring handler i stor grad om markedsføring på nettet. Både søkemotoroptimalisering (SEO), søkemotormarkedsføring (SEM), e-postmarkedsføring og sosiale medier er viktige innen online markedsføring.
Lær mer om de mest vanlige formene for markedsføring på nettet i denne guiden!
Ulike metoder for markedsføring på nettet
Markedsføring på nettet kan gjennomføres på mange ulike måter. Felles for alle metodene, er at de hjelper å synliggjøre bedriftens produkter og tjenester på internett.
Siden mange av dine potensielle kunder sannsynligvis bruker både sosiale medier, e-post og søkemotorer daglig, er dette gunstige plattformer for markedsføring. Vi skal nå se på de mest vanlige metodene innen online markedsføring.
Søkemotoroptimalisering (SEO)
Søkemotoroptimalisering er kjent som «Search Engine Optimization» på engelsk, og kalles gjerne bare for «SEO». SEO omfatter mange ulike teknikker som bidrar til at en nettside kan oppnå mer synlighet i Google og lignende søkemotorer.
Med synlighet i Google snakker man først og fremst om høy plassering. Jo høyere opp nettsiden din vises i søkerens treffliste eller SERP (Search Engine Results Page), jo bedre! Dette er helt grunnleggende innen markedsføring på nettet.
Noe av det viktigste å tenke på under søkemotoroptimalisering, er tekstinnhold av høy kvalitet. Tekstene dine bør optimalt sett inneholde relevante søkeord, ha høy lesbarhet og være strukturerte.
Du kan også sikre høyere rangering i Google dersom du har metabeskrivelser og -titler som inneholder søkeord. Titler og metabeskrivelser er teksten som vises i SERP. Ellers finnes andre SEO-metoder, som teknisk SEO og lignende.
Søkemotormarkedsføring (SEM)
SEO kan være svært effektivt og gi langvarige resultater, men det tar ofte litt tid å søkemotoroptimalisere hele nettstedet. Dersom du har behov for raske resultater er kanskje søkemotormarkedsføring eller Search Engine Marketing (SEM) mer effektivt.
SEM går også ut på å få mer synlighet i søkemotorer som Google. Men istedenfor å oppnå dette på en organisk måte, betaler du Google for plasseringen. Dette kalles også for Google Ads eller Google-annonser.
Du kan oppnå raske og gode resultater med SEM, siden du kan betale for synlighet på spesifikke søkeord. Samtidig er ikke metoden organisk slik som SEO, og resultatene forsvinner så snart annonsen forsvinner. SEM kan være dyrt i lengden.
For mest mulig effektiv markedsføring på nettet, kan du gjerne gå for en kombinasjon av SEO og SEM. Med SEO kan du tiltrekke organisk trafikk i lang tid fremover, mens SEM er mer nyttig når du har behov for kortvarig økt synlighet.
E-postmarkedsføring og nyhetsbrev
Når vi snakker om markedsføring på nettet kommer vi ikke utenom e-postmarkedsføring. Dette er markedsføring som foregår over e-post, for eksempel i form av nyhetsbrev.
Med nyhetsbrev kan du sende ut kampanjer, rabattkoder og tilbud til potensielle kunder du har på e-postlisten din.
E-postmarkedsføring er også supert for retargeting av kunder som har kikket på spesifikke produkter uten å kjøpe dem. Send ut en e-post med tilbud på den spesifikke varen, og vinn dem tilbake!
Online markedsføring på sosiale medier
Markedsføring på nettet kan også gjøres på sosiale medier. Både LinkedIn, Facebook, Instagram, Snapchat og andre sosiale medier er ypperlige plattformer for markedsføring.
Du kan ha annonser på sosiale medier. Da betaler du det sosiale mediet for å vise annonsen til et nøye utvalgt målgruppe.
Husk at du også kan dele innlegg og avholde konkurranser i sosiale medier, noe som er en billig og effektiv markedsføringsmetode.
Markedsføring for små bedrifter
Markedsføring på nett er aktuelt for alle bedrifter – til og med de aller minste! Små bedrifter har gjerne et lavt eller ikke-eksisterende markedsføringsbudsjett. Derfor er det kanskje uaktuelt med annonser i Google eller lignende markedsføring som koster penger.
Du kan imidlertid drive med markedsføring på nett uten å sprenge budsjettet. Søkemotoroptimalisering er noe du i prinsippet kan klare på egen hånd, dersom du leser deg litt opp på bruk av søkeord, tekststruktur og lignende.
Du kan også få hjelp med SEO av et tekstbyrå til en hyggelig pris. Da får du SEO-tekst tilsendt. Dette er en gunstig markedsføringsmetode rent økonomisk, siden SEO gir langvarige resultater. Med økt organisk trafikk gjennom Google trenger du ikke annonser!
Gratis markedsføring
Små bedrifter har kanskje ikke penger satt av til markedsføring på nettet. Det finnes imidlertid muligheter for gratis markedsføring. Med litt innsats kan du for eksempel nå ut til mange potensielle kunder på sosiale medier.
Et godt tips er å avholde en konkurranse på Facebook eller LinkedIn. Be følgerne dine om å kommentere og dele innlegget, mot at de kan vinne et gratisprodukt eller lignende.
På denne måten kan du la «jungeltelegrafen» ta seg av markedsføringen. Gratis markedsføring på nettet kan også oppnås ved å sende ut nyhetsbrev. Da vil du imidlertid ikke nå ut til så mange nye potensielle kunder, men kun de du allerede har på e-postlisten.
Få hjelp med markedsføring på nett
Markedsføring på nettet er essensielt for alle bedrifter som vil nå ut til målgruppen sin på en rask og effektiv måte. Med markedsføringsmetoder som SEO, SEM, nyhetsbrev og innlegg i sosiale medier, kan du konvertere potensielle kunder til faktiske kunder.
Dersom du er usikker på hvordan du skal lage en konverterende annonsetekst eller søkemotoroptimalisere nettstedet, kan Din Text hjelpe deg. Vi har lang erfaring med markedsføringstekster.
Kontakt oss i dag og motta hjelp!