Mediepåvirkning

Mediepåvirkning handler om medienes evne til å påvirke menneskene som benytter seg av det. Dette er et begrep som har blitt mer og mer aktuelt i takt med at mediene har blitt en større og større del av folks hverdagsliv.

Hvor stor evne mediene har til å påvirke er sannsynligvis noe vi aldri kommer til å bli enige om. Grunnen til det er at folk påvirkes i forskjellig grad. Noen følger det som står på Internett i alt og ett, men andre ikke bryr seg i det hele tatt.

I denne artikkelen skal vi forsøke å gi en definisjon på begrepet mediepåvirkning. Vi skal også se på noen teorier som er relevante til dette emnet. I tillegg vil vi gi deg noen tips til hvordan du kan bruke mediene på en fordelaktig måte i forbindelse med markedsføring.  

Forstørrelsesglass

Mediepåvirkning definisjon

Mediepåvirkning kan defineres som medienes evne til å påvirke.

Folk påvirkes i forskjellig grad, men det er ikke til å stikke under en stol at mediene har en enorm påvirkningskraft.

Som nevnt er dette noe som stadig blir diskutert, og antageligvis vil vi nok aldri bli enige heller. Noen mener at mediepåvirkningen ikke er så ille, men andre mener at den er det. Undertegnede er selv enig i at mediene ikke skal ha hele skylden, men at de påvirker folk er det ingen tvil om.

Tekstdokument som ligger på en PC med forstørrelsesglass ved siden av

Mediepåvirkning teorier

I forbindelse med mediepåvirkning, så er det mange teorier som kan trekkes frem. De fleste av disse teoriene understreker påstanden om at mediene har en enorm påvirkningskraft i dagens samfunn.

Det var fantes en tid hvor mediene ikke var noe annet enn TV, avis og radio. Dette var langt ifra allemannseie, så på dette tidspunktet var mediepåvirkningen relativt liten. Men i dagens samfunn er det ikke slik. Internett ble oppfunnet, og det var da ting begynte å endre seg.

Media gikk fra å være bare TV, avis og radio til å bli så mye mer. I dagens samfunn er media så mye at det er vanskelig å holde oversikten. Et eksempel er sosiale medier. Men det er én ting media alltid har gjort, og det er å sette ting på dagsorden. De bestemmer hva vi skal lese den aktuelle dagen.

En annen teori som støtter påstanden om medienes påvirkning, er kultivasjonsteorien. Dette er en teori som faktisk handler om akkurat det. Du blir påvirket av mediene, enten du er klar over det eller ei. Det er ikke noe som skjer umiddelbart, men litt og litt over lengre tid.

Person som fremviser et tekstdokument

Slik bruker du mediene i markedsføringen

Mediebruken er så stor i dagens samfunn at mediene er et selvsagt virkemiddel i enhver markedsføring. Det gjelder ikke bare barn og unge – men også voksne. De aller fleste er på nett i dag!

Sosiale medier er en effektiv måte å nå ut til folk, men det avhenger naturligvis av hvilken aldersgruppe du har valgt som målgruppe. Sannsynligheten for å nå ut til 90 år gamle menn på sosiale medier er ikke så veldig stor. Men ungdommer er en helt annen sak!

I tillegg til å være en effektiv kommunikasjonsmåte, kan sosiale medier hjelpe deg å nå til enda flere enn du ville gjort uten. På sosiale medier kan nemlig folk like og dele hva de vil, og da blir det delt videre til deres venner og følgere. Hvis du er heldig, så kan det faktisk gå viralt!

Avtale mellom to parter

Motta 500 ord gratis

Trenger du hjelp til å skrive om mediepåvirkning? Det kan vi i Din Gruppen hjelpe deg med!

Vårt tekstforfatterteam har både mange års erfaring med innholdsproduksjon OG ulike mediestudier bak oss, så dette er noe vi kan. Det vil derfor være en god idé å la oss hjelpe deg!

Hvis du attpåtil er ny kunde hos Din Gruppen, så vil du få muligheten til å motta 500 ord gratis. Dette tilbudet gir deg muligheten til å teste oss ut før du bestemmer deg for hva som er veien videre. Tilbudet er helt uforpliktende, så du trenger ikke å bestemme deg før etterpå.

Har du lyst til å motta 500 ord gratis? Trykk på knappen nedenfor!