Merkevare media

Når vi tenker på merkevarebygging, får vi assosiasjoner til de største selskapene med en stor digital identitet. På sosiale medier kan alle bedrifter jobber med å styre merkevare, identitet, gjenkjennelse og bevissthet – på en kostnadseffektiv måte. 

Sosiale medier er kommet for å bli og har blitt en viktig del av markedsstrategier. Digitale kanaler er minst like viktig som tradisjonell markedsføring, men mye mer kostnadseffektivt. Klarer du å knekke SoMe koden, kan du oppleve stor suksess.

Noen bruker SoMe til å skape personlige forhold med kunden, andre bygger merkevare og trekker trafikk til hjemmesiden. Det finnes mange muligheter for å vokse digitalt, og mange bedrifter fikk sitt gjennombrudd via sosiale medier.

Akkurat som tradisjonell markedsføring, er også sosiale medier i stadig endring. Det er viktig å ha en tydelig strategi, men også gjøre rom for justering og endring. Skal du lykkes på nett, må du være fleksibel og fremoverlent – Din Text hjelper deg med å finne ordene.

Tekst på PC med forstørrelsesglass

Sosiale medier utvikling

Markedsføring i sosiale medier er et mangfoldig fag som stadig er i endringer. Det tradisjonelle medielandskapet har blitt utfordret av internett og sosiale medier. Nye plattformer, kanaler og trender endrer måten vi markedsfører på.

Vi vet at målbare resultater, analyser og statistikk gjør det lettere å planlegge fremtidige markedstiltak. Selv om dette stemmer, er det også viktig å ta høyde for de nye trendene og sosiale media kanaler. 

Noen plattformer opplever hyppigere trend- og algoritme-endringer enn andre, da særlig de som retter seg mot yngre målgrupper: Snapchat, TikTok og Instagram. Men hver år ser vi også nye måter å bruke Facebook og LinkedIn på.

For å virke relevante, fleksibel og virkelig dra best nytte av hver plattform, er det derfor viktig å holde seg oppdatert på trender. Dette kan være i form av innhold, stil, kommunikasjonsmetoder og funksjoner.

Forstørrelsesglass

Markedsføring i sosiale medier?

Noe av det viktigste med markedsføring i sosiale medier, er å bruke de rette kanalene. Du trenger ikke å være aktiv over alt, men der målgruppen her. Hvor er konkurrentene dine? Hvor befinner målgruppen seg? Hvilke kanaler bruker de mest?

Når du undersøker hva konkurrentene gjør på SoMe, kan du også få ideer til hvordan din bedrift kan skille seg ut. Helhetlig innhold som er skreddersydd for plattformen og målgruppen er viktig.

Tenk gjennom hva bedriften ønsker å oppnå med SoMe: Trafikk, mersalg, følgere, økt bevissthet eller kanskje henvendelser? Akkurat som med annen type markedsføring, må SoMe innholdet reflektere det endelige målet.

Vær konsistent med innhold og bygg på den eksisterende merkevare identiteten. Bruk en fast innholdsstil, den samme designmalen som nettsiden og gjenkjennbare fonter, farger og logoer. En publiseringsplan, strategi og oppfølging av trender er et godt utgangspunkt.

Fire personer som setter sammen puslespill brikker

Hvordan bygger du en merkevare?

Når du bygger merkevaren på sosiale medier, handler det om å være konsistent. Du har kanskje sett at noen Instagram-profiler ser mer helhetlig ut enn andre? En ryddig «feed» kommer av konsistent bruk av farger, bildetyper, stil og logo.

Du skal ikke poste det samme innholdet igjen og igjen, men det er viktig at utseendet til innholdet står i tråd med essensen av bedriften. Dette gjør det lett for målgruppen å kjenne igjen det du legger ut og du setter deg fast i kundens bevissthet.

Kvalitet er også viktig, særlig på bildedelingstjenester. Selve innholdet så vel som beskrivelsen må være av høy kvalitet, for å vekke tillit og fremstå profesjonell. Dagens Instagram-brukere har gjort seg vandt til godt innhold.

Det finnes mange virkemidler for å bygge på merkevaren. Faste dager for publisering, egne «serier», personlige emneknagger og oppfordring til videre deling av innlegg og posting av produkter – mulighetene er endeløse. Litt kreativitet kommer langt på SoMe.

Din Text logo

Motta 500 ord gratis

Mange bedrifter bruker SoMe for å trekke trafikk til nettsider og blogg – dette skjer gjennom delingstekster. På sosiale medier er det alltid begrensinger knyttet til tekst, og derfor er det viktig å legge vekt på det som fanger oppmerksomhet.

Handlingsfremmende fraser, ordbruk som er relevant for målgruppen og et engasjerende språk som trigger nysgjerrigheten – slik får du mottakeren til å stoppe opp. SoMe er fylt opp av inntrykk og du må få brukeren til å stoppe på dine innlegg.

Tekst må alltid optimaliseres for plattformens egne kjøreregler. Instagram, Facebook og Twitter har ulike regler og begrensninger. Innhold må formes etter kanal, samtidig som du legger vekt på algoritmene og målgruppen.

Synes du SoMe virker overveldende? Da kan Din Text hjelpe deg. Vi produserer målrettede tekster til sosiale medier, som fremmer budskapet og bedriften. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat, nå får du 500 ord helt gratis!