Merkevarebygging i sosiale medier
Sosiale medier er kommet for å bli. Disse plattformen spiller en sentral del i markedsføring, men kan også brukes til merkevarebygging og økt bevissthet. Treff målgruppen, bygg tillit og øk synlighet med branding i sosiale medier.
Merkevarebygging handler om å få følgere til å gjenkjenne innholdet ditt og assosiere dette med merkevaren. Dette kan skje gjennom konsekvent kommunikasjon, bruk av faste elementer, en satt bildestil og gjenbruk av design, farger og fonter.
Noen sosiale kanaler baserer seg mer på det visuelle enn andre. På Instagram skaper du helhetlige ved å holde deg til enkelte farger, en fast stil på bildene og konsekvente publiseringsplaner.
Emneknagger, bio, tekst og beskrivelser vil også være med på å bygge merkevaren. Det tar tid, disiplin og kunnskap, men resultatet vil være en sterke merkevare som lett kjennes igjen av målgruppen. Din Text hjelper deg.
Markedsføring i sosiale medier
Strategi er viktig og et godt sted å starte. Hva ønsker bedriften å oppnå med aktivitet på SoMe? Klikk, mersalg, følgere, trafikk eller noe annet? Deretter må dere definere målgruppen og hvem dere snakker til.
På SoMe, særlig Instagram, handler det om å være konsekvent. Hold deg til strategien, farger, type innhold og stil. Dette vil øke merkevarebevissthet og skape en tillit mellom forbruker og bedrift.
Hvordan skiller bedriften seg ut fra mengden? Sosiale kanaler gir deg muligheten til å bygge solide og personlige kundeforhold. Vis «ansiktet» bak bedriften og spill på de elementene som gjør bedriften unik.
Kvalitet og riktig bruk av plattform er viktig. Bilder og videoer må være av høy kvalitet og bør redigeres med en profesjonell «look» for å bli tatt seriøst. Til slutt må dere kartlegge hvilke kanaler som faktisk gir verdi og hva som er verdt å satse på.
Mest brukte sosiale medier i Norge?
Facebook er den mest bruke SoMe-kanalen på verdensbasis. Her kan brukerne dele video, bilder og tekst, og det er mulig å lage bedriftsprofiler. Selv om dette er den mest brukte kanalen, må du tenke gjennom hvor målgruppen befinner seg.
Milleniumsgenerasjonen er for eksempel mye mer aktiv på Instagram enn på Facebook. Her kan brukere og bedriftsprofiler legge ut videoer og bilder. Det er også mulig å linke til hjemmeside og blogg via delingstekster.
Den aller yngste generasjonen er mest aktiv på Snapchat. Her kan brukere sende videoer og bilder til hverandre, og dette er et godt verktøy for å annonsere og engasjere følgere med å fengende formater.
Videre har vi LinkedIn, YouTube, TikTok, Twitter og Pinterest. Førstnevnte brukes mest i forretningssammenheng, mens sistnevnte handler om å inspirere gjennom tavler og oppskrifter. Valgmulighetene er mange, men valg kanal med tanke på målgruppe.
Slik jobber du med merkevarebygging i sosiale medier
Når vi hører ordet branding og merkevarebygging, tenker vi som regel på store selskaper med en sterk offentlig profil. Med en god branding på SoMe, styrker du gjenkjennelse. Målgruppen kjenner igjen innholdet takket være økt bevissthet.
Det finnes mange måter å jobbe med merkevarebygging på, men sosiale medier er det viktig å ha en sterk visuell identitet og profil. Fargevalg, logoer, fonter, og type innhold skal være helhetlig. For hvert innlegg bygger du på den eksisterende feeden.
Merkevaren din bør naturligvis være laget mot målgruppen, dette gjør det lettere å fortsette byggingen i sosiale medier. Konsekvent innhold, kommunikasjon og visuell profil vil automatisk øke bevissthet, tillit og styrke merkevaren.
Bruk det samme profilbildet og samme navn på alle kanaler. Produser en konkret og tydelig bio som drar frem essensen til selskapet. Benytt deg av logoen din så ofte du kan og implementer fargene fra designmalen på nettsiden.
Motta 500 ord gratis
Sosiale medier er et kraftig verktøy med høy suksessrate, dersom du bruker plattformene på riktig måte. En tekst må skreddersys til både målgruppe og plattform, da enhver kanal har ulike begrensninger, kjøreregler og algoritmer.
Strategi er alltid viktig når du jobber med markedsføring, også når innhold skal deles på SoMe. Språket må være tilrettelagt kanal og målgruppe, og du må bruke formidlingsteknikker som får frem merkevarens relevans.
Mange selskaper har først fått sitt gjennombrudd når de knakk koden til sosiale medier. Gjennom innlegg og tekst former du bedriftens «ansikt» utad og styrker merkevareidentiteten. Dette kan Din Text hjelpe deg med.
Merkevarebygging på sosiale medier tar tid, disiplin og ikke minst kunnskap. Din Text produserer målrettet og skreddersydd innhold som gir resultater. Ta kontakt med oss i dag, nå får du de første 500 ordene gratis.