Motta hjelp med SEO i Oslo
SEO er viktig enten du har bedrift i Oslo eller andre steder av landet. Ved hjelp av søkemotoroptimalisering kan du nemlig sørge for at kundene lettere finner deg når de søker etter produkter og tjenester i Google.
Om du holder til i Oslo og ønsker at selskapet ditt skal bli mer synlig på nett, bør du se nærmere på våre tips!
Hva er SEO?
Før vi ser nærmere på bruk av SEO i Oslo, skal vi forklare nærmere hva SEO er. SEO er en forkortelse som stammer fra det engelske uttrykket «Search Engine Optimization».
Her i Norge sier man gjerne «søkemotoroptimalisering», noe som beskriver prosessen ganske godt. For her er det nemlig snakk om å optimalisere nettsiden din slik at den blir mer synlig i søkemotoren.
Blant de mest kjente søkemotorene i verden kan vi nevne Google. Når noen søker på noe der, vil det listes opp en haug med treff i SERP (Search Engine Results Page). De fleste brukere vil da velge å gå inn på en av nettsidene som vises øverst.
SEO eller SEM?
For at en nettside skal kunne havne øverst, er det som regel behov for enten SEO eller SEM (Search Engine Marketing). Sistnevnte kan gi nettsiden økt synlighet mot betaling, og har kun effekt så lenge man betaler. Ønsker du organisk (ubetalt) trafikk, er SEO løsningen.
SEO kan med andre ord være en mer langsiktig løsning som sørger for at besøkende kommer til nettstedet ditt «automatisk». Ønsker du derimot raske resultater over natten uten behov for langsiktige resultater, er kanskje SEM en løsning å vurdere.
SEM kan for eksempel være Google Ads, som er annonser i Googles søkemotor. Disse annonsene blir vist øverst i SERP, men er merket med «annonse». Like under annonsene finner man de organiske søketreffene om har en naturlig god rangering gjennom SEO.
Om du har en kampanje som du ønsker å gi litt ekstra synlighet, kan SEM være en god løsning. Men i de fleste andre tilfeller vil vi anbefale SEO, da dette er et mer bærekraftig alternativ.
Hvorfor bør du prioritere SEO om du har bedrift i Oslo?
Alle bedrifter i Norge kan dra nytte av SEO, dersom synlighet i Google er et mål. Men dette er kanskje enda mer aktuelt om du har en bedrift i Oslo eller andre storbyer. Grunnen til det er at konkurransen bedrifter imellom ofte er større i byene.
Driver du for eksempel en butikk som selger bildekk i Oslo, er det en fordel å rangere bra på søkeord som «dekk i Oslo». Når potensielle kunder søker på denne frasen, er det en fordel om din nettside vises blant treffene i toppen av SERP.
For å få dette til, er SEO helt grunnleggende. Ignorerer du SEO på nettsiden din, risikerer du at konkurrentene dine «dytter» nettsiden din nedover i søkeresultatene. Dette kan føre til at færre potensielle kunder finner bedriften din og handler hos deg.
Det kan være lurt å legge bedriften inn i Google Maps også, slik at potensielle kunder kan finne bedriften i kartsøk.
Ulike SEO-tjenester
Dersom du ønsker hjelp med SEO i Oslo, finnes det mange ulike undertjenester å velge mellom. SEO er et stort fagfelt, og man snakker gjerne om både teknisk SEO og SEO som baserer seg på innhold.
Noe SEO-arbeid gjøres på selve nettsiden din, mens andre oppgaver gjøres utenfor siden. Her er noen eksempler på SEO-tjenester du kan få hjelp med:
- Søkeordsanalyse
- Produksjon av SEO-innhold til egen nettside
- Produksjon av gjesteartikler for off-page SEO
- Teknisk SEO
SEO-byrået kan for eksempel hjelpe deg med å skrive SEO-tekst. Dette er tekst som har relevante søkeord og en oppbygning søkemotorene liker. Det innebærer for eksempel at teksten har en logisk oppbygning og gjerne svarer på spørsmål Google-brukere har.
Noen bedrifter ønsker kun hjelp med tekstinnhold som skal publiseres på nettsiden sin. Andre ønsker også hjelp med SEO-optimalisering av innleggene i WordPress eller lignende, der man kan jobbe med ALT-tekst, titler, metabeskrivelser og format – for å nevne noe.
Hvordan velge SEO-byrå i Oslo?
Mange bedrifter ønsker hjelp med SEO, siden prosessen kan være ganske tidkrevende og innviklet. Har du for eksempel tenkt over hvor lang tid det tar å skrive 1 000 ord? Skal man i tillegg SEO-optimalisere teksten, må man regne med at det tar enda lengre tid.
Et SEO-byrå kan være greit å ha i ryggen om du ønsker hjelp med SEO-arbeidet. SEO-byrået tar seg da av alt fra teknisk SEO til produksjon av søkemotoroptimalisert tekstinnhold.
Det er viktig å velge et byrå med kompetansen du har behov for. Ellers er det mange faktorer som er avgjørende for hvilket byrå man velger. Vi kan for eksempel nevne pris, tilgjengelighet og kvalitet.
Det kan være lurt å ta en kikk på SEO-byråets egne SEO-tekster. For selv et SEO-byrå vil utføre SEO-arbeid på egen nettside for å rangere høyt i Google. Ved å se på nettstedet til SEO-byrået, kan du få en idé om hvorvidt innholdet er av god kvalitet.
Hva koster SEO i Oslo?
Prisen for SEO-tjenester kan variere veldig, og vil blant annet avhenge av hva slags tjenester du ønsker hjelp med. Omfanget av SEO-arbeidet vil også være av betydning. Ellers er det greit å vite at SEO i Oslo ikke nødvendigvis er noe dyrere enn SEO i andre byer.
Mange SEO-byråer tilbyr tjenestene over nett, og det har i utgangspunktet ingenting å si hvor bedriften din holder til. Enten du har bedrift i Oslo, Bergen, New York eller Dubai, kan du motta SEO-hjelp over nett.
Trenger du hjelp med SEO i Oslo?
Dersom du ønsker hjelp med SEO i Oslo eller omegn, kan Din Text hjelpe deg. Vi holder til i Tollbugata, men kan hjelpe bedrifter i hele landet. Vi har lang erfaring med søkemotoroptimalisering, og hjelper bedriften din med å bli mer synlig i Google.
Selv tiltrekker vi oss trafikk gjennom SEO fremfor betalt plassering i Google, noe vi gjør ved å dele informative SEO-blogginnlegg jevnlig. Vi hjelper gjerne din bedrift med å oppnå det samme, og lager tekst tilpasset målgruppen din.
Kontakt oss i dag for mer informasjon!