Nordisk e-handel

Nordisk e-handel er netthandel som foregår på tvers av de nordiske landene – Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island. De siste årene har netthandel tatt av både her hjemme og i resten av Skandinavia, og bedrifter som selger produkter kan med fordel selge varene sine på nett.

I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på hvordan bedrifter kan starte med e-handel og nettbutikk. I tillegg skal vi fortelle deg hvorfor markedsføring er livsviktig for nettbutikken din.

Positiv graf: Nordisk e-handel ble veldig populært under korona

Netthandel eksploderte under koronakrisen

De siste årene har mange benyttet seg av nettbaserte tjenester når de skal handle. Og det er ikke rart populariteten har vært stigende i mange år – netthandel er nemlig lekende lett! Du kan enkelt bestille noe på nett, og etter noen få dager ligger varen i postkassen din (eller på hentepunkt).

Selv om netthandel var populært fra før, har populariteten økt enda mer de siste par årene. Dette er et direkte resultat av koronakrisen, som førte til at mange foretrakk å handle ting på nett.

Med sosial distansering og andre restriksjoner kunne det være utfordrende å handle fysisk i butikker. Mange foretrekk å handle online, siden dette ikke innebar den samme smitterisikoen.

Det er imidlertid mye som tyder på at netthandel har kommet for å bli – også etter at koronakrisen har lagt seg. Nordisk e-handel er i vinden som aldri før, og noe flere bedrifter burde få øynene opp for.

To personer som driver med nordisk e-handel når ut til målgruppen

Hvordan starte med e-handel?

Dersom du ønsker å starte en nettbutikk, må du først og fremst gjøre grundig forarbeid. Enhver nettbutikk bør bygge på en idé, og være rettet mot en spesifikk målgruppe. Det er alltid en fordel å sjekke at det faktisk er behov for produktene dine på markedet.

I tillegg må det rent praktiske være på plass. Dette innebærer at du bør reflektere over hvordan du skal få hjulene til å gå rundt. Sett opp et budsjett, og vær realistisk. Og har du ikke allerede et firma, må du også vurdere hvorvidt du skal starte et AS, et enkeltpersonforetak eller andre selskapsformer.

Deretter må du lage selve nettbutikken. Her kan det være lurt å finne ut hvordan du ønsker at potensielle kunder skal møte merkevaren/produktet ditt. Finn en nettbutikkløsning som fungerer for deg (f.eks. WordPress + WooCommerce), og sikre en god brukeropplevelse for kundene dine.

Når idéprosessen og strukturen er på plass, må du synliggjøre nettbutikken din. Det betyr at du må markedsføre bedriften din og produktene som selges.

Tekst til markedsføring: Slik lykkes du med nordisk e-handel

Markedsføring er nødvendig for å lykkes innen nordisk e-handel

Markedsføring er livsviktig for å få hjulene til å gå rundt, og dette gjelder enten du driver en fysisk butikk eller en nettbutikk.

Å markedsføre nettbutikken din handler om å gjøre folk oppmerksomme på produktene du selger, og hvilke fordeler produktene kan gi dem. Det handler også om å skille seg ut i mengden. Hva gjør dine produkter bedre enn konkurrentenes?

Du kan markedsføre nettbutikken din på mange måter, og bilder, video og tekst står sentralt i de fleste markedsføringsmetoder. Her er noen markedsføringsmetoder som passer bra for deg som driver innen nordisk e-handel:

  • SEO / søkemotoroptimalisering
  • SEM / søkemotormarkedsføring (f.eks. Google Ads)
  • Bannerannonser
  • Innlegg i sosiale medier
  • Blogginnlegg på egen nettside
  • E-postmarkedsføring 

Spesielt søkemotoroptimalisering kan være gunstig, da dette handler om å forbedre nettsiden sin slik at den tiltrekker mest mulig organisk trafikk. Dette betyr for eksempel at man inkluderer relevante søkeord på nettsiden. Tekst er helt sentralt når man ønsker å lykkes med markedsføring!

Bok med regler for nordisk e-handel

Sett deg inn i regler for markedsføring

Før du setter i gang med markedsføring innen nordisk e-handel, er det viktig å sette seg inn i regler og lover. Skal du for eksempel sende ut nyhetsbrev, bør du ha kunnskap om regler for e-postmarkedsføring.

Personvern og GDPR er blant reglene som er mest sentrale å sette seg inn i før du går i gang. Du kan for eksempel ikke sende ut nyhetsbrev til tilfeldige e-postadresser.

Motta tekst som er tilpasset nordisk e-handel

Motta 500 ord gratis

Trenger du hjelp med tekstproduksjon relatert til nordisk e-handel? Da kan vi hjelpe deg – enten det er snakk om SEO, annonsetekst, blogginnlegg eller innlegg til sosiale medier.

Våre tekstforfattere har mange års erfaring med innholdsproduksjon, og kan hjelpe deg med tekst av høy kvalitet som når ut til målgruppen. Kom i gang med e-handel, og sørg for at bedriften din stikker seg ut i mengden.

Kontakt oss nå, og få hjelp raskt og effektivt!