Norske influencere
Norske influencere hører vi ofte om i media. Det er egentlig ikke så rart, siden sosiale medier er en del av mediebegrepet og det er dette som er arbeidsplassen til mange influencere. Influencere generelt jobber altså med ulike former for sosiale medier.
Før var det ganske enkelt å holde styr på hva en influencer er og hvem som kunne kalle seg det, men slik er det ikke lenger. De siste årene har nemlig dette begrepet fått en utvidet betydning.
I denne artikkelen skal vi derfor se nærmere på begrepet influencer. Vi skal også finne ut hvem som kan kalle seg influencere i 2021 og hvem som er Norges verste influencer akkurat nå. I tillegg skal vi se nærmere på influencer marketing i Norge. Høres dette interessant ut? Les videre, da vel!
Hva er en influencer?
Influencer er et lånord fra engelsk. Direkte oversatt til norsk betyr det påvirker, men dette begrepet brukes mest i en sammenheng hvor skriftspråket er nynorsk. Andre begreper som kan brukes om dette yrket er opinionsleder, it-jente eller it-gutt, kjendis, ekspert og innholdsskaper.
For noen høres det kanskje litt rart ut, men influencer er altså et yrke. Men det kreves ingen utdanning for å bli det. Det er en ubeskyttet yrkestittel, men det betyr ikke at det er like enkelt å bli influencer som det er å bli skribent, for eksempel.
Det finnes influencere med forskjellig bakgrunn, men det er noen kjennetegn som går igjen. De fleste influencere driver med innholdsproduksjon på sosiale medier, der de har opparbeidet seg et relativt høyt antall følgere. De har skapt seg en stemme i media, og folk hører på når de snakker.
Det å bli influencer kan være et resultat av både hardt arbeid og ren flaks. Influencere kan være anerkjente folk i sitt felt, folk som jobber hardt for posisjonen sin og folk som har blitt populære etter deltakelse i TV-programmer. Wasim Zahid, Sophie Elise og Richard Liedholm er gode eksempler her.
Årets influencere 2021
Influencer er et begrep som er mye større enn det en gang var. I begynnelsen fant vi flest bloggere under denne kategorien, men slik er det ikke lenger. Nå finner du influencere på både Instagram, YouTube, TikTok og i podkaster.
Nedenfor kan du se noen eksempler på influencere i 2021:
- Anna Rasmussen
- Sophie Elise Isachsen
- Caroline Berg Eriksen
- Linnéa Myhre
- Iselin Guttormsen
- Sofie Nilsen
- Monica Nyhus
- Joakim Kleven
- Emma Ellingsen
- Agnete ‘’Agnetesh’’ Huseby
- Emilie Nereng
- Thomas og Harald
- Wasim Zahid
- Richard Liedholm
- Kristin Gjelsvik
Norges verste influencer
Men det er ikke bare enkelt å være influencer i Norge. Det finnes nemlig ikke kun priser med positivt fortegn, det finnes også priser som ikke er like hyggelige. Et godt eksempel på en slik pris er Gullbarbie-prisen som har blitt delt ut av Redd Barna Ungdom siden 2010.
Gullbarbie-prisen blir også ofte omtalt som verstingprisen. Så denne prisen er langt ifra et kompliment.
Hvert år deler Redd Barna Ungdom ut denne prisen til den reklame- og medieaktøren de mener er fantastiske gode på å få ungdom til å føle seg dårlige.
For å gjøre seg fortjent til denne prisen, må den aktuelle influenceren oppfylle noen kriterier. Den aktuelle influenceren fronter blant annet ensidige skjønnhetsidealer og publiserer seksualisert innhold i en unødvendig stor grad. I 2021 gikk Gullbarbie-prisen til Sophie Elise AS.
Influencer marketing i Norge
Mange influencere driver med influencer marketing. Det er et begrep som kan oversettes til norsk som influencer-markedsføring. Med influencer marketing mener vi når en influencer inngår et samarbeid med en bedrift.
Influencer marketing kan være et betalt samarbeid eller et samarbeid hvor en av den aktuelle bedriftens merkevarer er innblandet.
Selv om influencer marketing er vanlig i Norge og over hele verden, så er det viktig at influencere trår varsomt i forbindelse med dette. De har jo skapt seg et navn og et omdømme, og et dårlig valg i forbindelse med influencer marketing er langt ifra lurt.
Influencer marketing i Norge kan illustreres med et eksempel. Da tar vi utgangspunkt i listen over influencere i 2021, som du finner ovenfor. En av disse er Emilie Nereng som går under @emilienutrition på Instagram, og hun er ambassadør for Coop Mega. Det er et godt valg for henne!
Motta hjelp til influencer marketing
Jobber du med influencer marketing og føler at du trenger litt hjelp? Da har du kommet til riktig sted, for hjelp kan du få hos Din Text.
Din Text består av et profesjonelt tekstforfatterteam som har mange års erfaring innen innholdsproduksjon. Vi er ikke influencere, men vi følger med på trender og i media generelt, så vi vil uten tvil være et godt valg i jakten på et tekstbyrå som kan hjelpe deg med influencer marketing.
Har du lyst til å motta hjelp til influencer marketing? Ta kontakt med oss nå med det samme!