Online storyfortelling

Med online storyfortelling kan du på en effektiv måte nå ut til målgruppen din på nett. Du kan for eksempel lage nettbaserte annonser eller blogginnlegg basert på historiefortelling.

God kommunikasjon er viktig, også innen markedsføring. Historiefortelling er en kommunikasjonsform som har eksistert siden tidenes morgen. Online storyfortelling er en moderne vri på dette, der historien fortelles på nett.

Siden mange av mottakerne i målgruppen din sannsynligvis ferdes på nett, er online storyfortelling en smart strategi. Historiefortelling gjør at budskapet lettere huskes av mottakeren, siden du kan flette et markedsføringsbudskap inn i en fengende historie.

Personer som jobber med online storytelling

Moderne markedsføring

Markedsføring på nett har i stor grad tatt over for «tradisjonelle» markedsføringsmetoder. Både innholdsmarkedsføring, online annonser og kommunikasjon på sosiale medier er relevant.

Online storytelling kan fint kombineres med overnevnte markedsføringsteknikker. Du kan også ta i bruk historiefortelling på nett i reklamevideoer du for eksempel deler på Facebook eller LinkedIn.

Personer engasjerer seg i online storytelling

Benytt sosiale medier for å dele historier

Online storytelling er kanskje spesielt aktuelt for bedrifter som ønsker å markedsføre over sosiale medier. På Facebook kan du for eksempel dele et markedsføringsbudskap flettet inn i en historie som er tilpasset målgruppen.

Du kan for eksempel lage en klassisk historie der hovedpersonen møter på en eller annen utfordring. I takt med konfliktens utvikling vil mottakeren dras inn i fortellingen.

Lag gjerne en historie basert på den klassiske Hollywood-modellen med oppbygning av drama og et vendepunkt. Sistnevnte er gjerne løsningen på problemet eller konflikten, og denne løsningen kan være produktet eller tjenesten du ønsker å selge.

Del historien på Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat eller andre sosiale medier. Dette er en fin måte å engasjere mottakerne på. Markedsføring med online storytelling er i mange tilfeller mer minneverdig og effektivt enn en anonym annonse.

Få hjelp med online storytelling på norsk

Storyfortelling på norsk

Som du kanskje har skjønt, er storytelling det samme som historiefortelling på norsk. Online storytelling er kanskje relativt nytt, men historiefortelling generelt har lange røtter her til lands.

Både eventyr og gamle fortellinger fra Bjørnstjerne Bjørnson kan karakteriseres som storytelling. Så lenge det er en historie som formidles, kan kommunikasjonen karakteriseres som historiefortelling. Både skrøner, folkeeventyr og lignende havner i denne kategorien.

Få hjelp med online storytelling og nå ut til målgruppen

Få hjelp til online storytelling

Online storytelling handler om å fortelle en historie på nett. Med denne kommunikasjonsformen kan du enklere nå ut til mottakerne dine. Dette skyldes at en historie er lettere å legge merke til og huske enn en kjedelig annonse.

Ved å bake markedsføringsbudskapet inn i en fengslende, morsom eller spennende historie, kan du effektivt nå målgruppen. Online storytelling er genialt, siden du kan nå mottakerne dine via for eksempel Facebook eller andre sosiale medier.

Det å lage en god historie er nøkkelen til vellykket online storytelling. Dersom du er usikker på hvordan du skal sette i gang, kan Din Text hjelpe deg. Vi har lang erfaring med historiefortelling og markedsføring.

Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis om du ønsker en smakebit!