Paritetspunkter
Paritetspunkter er et begrep vi ofte hører i forbindelse med posisjonering av en merkevare. Det betyr at dette begrepet er relevant for merkevarebygging, og at det forteller oss noe om den aktuelle merkevaren.
Dette er et begrep som refererer til merkevarens egenskaper. Alle merkevarer har to sett med egenskaper. Det ene settet er egenskaper merkevaren har til felles med andre lignende merkevarer og det andre settet er egenskaper som gjør den aktuelle merkevaren spesiell.
Denne artikkelen skal handle om paritetspunkter. Vi skal også se på hvordan du bør jobbe med merkeposisjonering, og hvordan et posisjoneringskart kan være til bedriftens fordel. I tillegg skal vi også se på kategoriske paritetspunkter, samt hjelpe deg med å finne ditt merkemantra.
Hva er paritetspunkter?
Dette er et begrep som høres ganske komplisert ut, men det er bare barnemat for de som har erfaring med merkevarebygging.
Som nevnt har alle merkevarer to sett med egenskaper. Det er et sett med egenskaper som gjør at merkevaren blir satt i den spesifikke båsen og et sett med egenskaper som gjør merkevaren helt unik. Begrepet paritetspunkter viser til førstnevnte.
Det finnes mange millioner merkevarer, men det vi har nevnt ovenfor gjelder for absolutt alle. Vi kan illustrere det med et eksempel:
Når du kjøper en ny bil, så tar du det som en selvfølge at denne bilen inneholder elementer som motor, gasspedal, brems og kløtsj.
Deretter kan bilen pimpes opp med ryggekamera, setevarmer og andre kule elementer.
Slik jobber du med merkeposisjonering
Merkeposisjonering er et begrep relatert til merkevarestrategi.
Hensikten med merkeposisjonering er å posisjonere merkevaren din. På samme måte som at en person må finne sin plass i gjengen (på f.eks skolen eller arbeidsplassen), så må du finne ut hvor du kan plassere merkevaren din i den aktuelle bransjen.
Det å skulle posisjonere en merkevare, er mye arbeid. I en slik situasjon kan det være praktisk å utforme en konkurrentanalyse.
Alle bedrifter ønsker at kundene skal velge akkurat deres merkevare, og da må menneskene som jobber i den aktuelle bedriften jobbe for at det skal skje. Dere må utvikle en merkevarestrategi som fungerer og få kundene til å legge merke til merkevaren deres.
Bruk et posisjoneringskart for bedriften
Når du skal posisjonere en merkevare, så kan det være lurt å ta i bruk verktøy som et posisjoneringskart.
Det innebærer å undersøke markedet og hvordan kundene ser på de forskjellige merkevarene. Et posisjoneringskart gir et klarere bilde på hvordan den generelle markedssituasjonen ser ut i perioden når undersøkelsen gjøres.
Du kan bruke posisjoneringskartet til å finne ut hva kundene savner med de forskjellige merkevarene. Det kan altså gi deg muligheten til å rette opp i det.
Kategoriske paritetspunkter
For å forklare hva kategoriske paritetspunkter er, så kan vi ta utgangspunkt i eksempelet vi brukte om paritetspunkter generelt, og det var:
Når du kjøper en ny bil, så tar du det som en selvfølge at denne bilen inneholder elementer som motor, gasspedal, brems og kløtsj.
Grunnen til at vi kan bruke dette eksempelet, er fordi det er dette settet med egenskaper som bidrar til å putte merkevaren i akkurat den båsen. Bilen er et kjøretøy på grunn av disse elementene, og disse elementene er kategoriske paritetspunkter.
Finn ditt merkemantra
Når du driver med merkevarebygging, så er det viktig å finne ditt merkemantra. Merkemantra er et annet ord for det vi på folkemunne kaller slagord.
Det betyr at merkemantra er en kort setning som skal representere hva den aktuelle merkevaren står for. Det kan illustreres med et eksempel:
KIWI: Kjapt, trygt og billig!
Hensikten med et merkemantra, er at kundene skal huske hva bedriften din står for på en enkel måte. Hvis du attpåtil velger en morsom vri på det, så kan det hende at de husker deg på grunn av det også.
Motta 500 ord gratis
Jobber du med merkevarebygging, og synes at det å skrive om paritetspunkter er litt vanskelig? Da er det veldig praktisk at det finnes noen som kan hjelpe deg med det. Med noen mener vi oss i Din Text!
Din Text består blant annet av et profesjonelt tekstforfatterteam som har mange års erfaring fra innholdsproduksjon bak seg. Flere av våre tekstforfattere har i tillegg studert media på forskjellige nivåer, så tekst og media er noe vi kan. Kombinasjonen av dette blir alltid kanonbra!
Men du har kanskje ikke benyttet deg av våre tjenester før, og det betyr at du er ny kunde her hos oss. Nye kunder får alltid et tilbud om å få 500 ord gratis. Det betyr altså at du kan teste oss ut før du tar en avgjørelse. Tilbudet er helt uforpliktende, så det er helt opp til deg hva som skjer etterpå.