Posisjoneringskart

Et posisjoneringskart er et nyttig verktøy i forbindelse med merkevarebygging. Det er en metode som hjelper deg å utvikle en strategi for en ny merkevare som bedriften din skal begynne å tilby. Denne metoden lar deg sammenligne din merkevare med andre lignende merkevarer.

Posisjoneringskartet er en del av en større posisjoneringsstrategi. Det er lurt å utvikle en posisjoneringsstrategi hver eneste gang du skal lansere en ny merkevare. Det å arbeide med posisjonering av en merkevare er en form for analysearbeid.

I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva et posisjoneringskart er, og du vil lære hvordan du kan jobbe med strategisk posisjonering gjennom kart. Vi skal også se på hvordan du kan bruke tekst som virkemiddel når du driver med posisjonering av merkevaren din.

Forstørrelsesglass

Hva er posisjoneringskart?

Et posisjoneringskart kan defineres som et visuelt bilde på hva forbrukerne ønsker at en spesifikk merkevare skal gjøre og hva merkevaren faktisk gjør for forbrukerne. Det er en form for analyse som avdekker hva som fungerer og hvor det eventuelt svikter.

Når en bedrift lanserer en ny merkevare, så er sjansen veldig stor for at det finnes en merkevare som ligner. Det kan være en merkevare som ligner direkte eller indirekte. En merkevare som ligner på en indirekte måte, omtales ofte som et substitutt. En erstatning, med andre ord.  

Samarbeid mellom flere personer som setter sammen objekter

Jobb med strategisk posisjonering gjennom kart

Et posisjoneringskart er en måte å jobbe med strategisk posisjonering. Hensikten med strategisk posisjonering er den samme som hensikten med et posisjoneringskart. Grunnen til det er at et posisjoneringskart er resultatet av strategisk posisjonering.

Posisjoneringskart og strategisk posisjonering er to begreper som er relevante i forbindelse med utarbeiding av en posisjoneringsstrategi. Alle disse begrepene inngår i en arbeidsmetode som er veldig nyttig når du jobber med å utvikle en ny merkevare.

Skribenter som poserer ved siden av hverandre med en PC i hånda

Bruk tekster til posisjonering av bedriften

Når du jobber med posisjonering av bedriften, så kan tekst være et nyttig verktøy. Det vil hjelpe deg å strukturere det du finner ut på en god måte.

I enhver arbeidssituasjon er det bedre å ha informasjonen svart på hvitt. Det vil gjøre det enklere å vurdere forskjellige bedrifter opp mot hverandre, og finne ut hvordan du skal håndtere posisjoneringen av bedriften din.

Avtale mellom to parter

Motta 500 ord gratis

Trenger du hjelp med å lage et posisjoneringskart? Da har vi to gode nyheter til deg. Den ene er at det er noe du ikke er alene om, og den andre er at du ikke trenger å løse denne oppgaven på egen hånd.

Din Gruppen består blant annet av et profesjonelt tekstforfatterteam, og dette teamet har mange års erfaring med innholdsproduksjon bak seg. I tillegg sier de aldri nei takk til en utfordring, så du har definitivt kommet til riktig sted!

For oss spiller det ingen rolle om du har et påbegynt utkast som du står helt fast med, eller om vi må lage et posisjoneringskart til deg helt fra scratch. Vi kan selvsagt hjelpe deg med begge deler!

Det er dessuten slik at Din Gruppens nye kunder har muligheten til å motta 500 ord gratis. Det betyr at hvis du ikke har benyttet deg av våre tjenester før, så vil en del av jobben være helt kostnadsfri for deg. Fyll ut skjemaet nedenfor å motta 500 ord gratis innen 48 timer!