Posisjoneringsstrategi
Posisjoneringsstrategi er et begrep vi ofte hører i forbindelse med merkevarebygging. Posisjonering er en markedsføringsstrategi som handler om å finne sin plass på markedet. Det innebærer også å kartlegge hvor merkevaren din står i forhold til andre lignende merkevarer.
Det å utvikle en helt ny merkevare er ikke enkelt. Uansett hvor godt forberedt du føler at du er, så kan prosessen plutselig ta en ny vending. I en slik prosess må det altså være rom for at det kan oppstå utfordringer som du må ta etter hvert som de dukker opp.
I denne artikkelen skal vi ta en titt på hva posisjoneringsstrategi er, samt hvordan du jobber med det på en strategisk måte. I tillegg vi se nærmere på hva differensiering er i sammenheng med merkevarebygging. Du skal også lære hvordan du bruker et posisjoneringskart.
Hva er posisjoneringsstrategi?
Det er ikke bare å starte en bedrift. De eller den som starter bedriften må også jobbe for å holde hjulene i gang, og en måte å gjøre det på er å følge med på trender og utvikle seg i takt med dem. Da kan det bli aktuelt med merkevarebygging og en posisjoneringsstrategi.
Alle nye merkevarer bør ha en posisjoneringsstrategi. Denne strategien går ut på å analysere lignende merkevarer som allerede finnes på markedet. Hva er det som er bra med dem, og hva er det som kunne vært enda bedre?
En posisjoneringsstrategi handler altså om å vurdere merkevaren din opp mot merkevarer fra andre bedrifter. Lær av andre bedrifter sine feil og mangler, og på den måten kan du utvikle en merkevare som kundene simpelthen elsker!
Slik jobber du med strategisk posisjonering
Strategisk posisjonering er noe de fleste bedrifter jobber med, og dette er en prosess som kan strekke seg over veldig lang tid.
Det kan være vanskelig å vite hvor du skal begynne med strategisk posisjonering, men en god idé og fremgangsplan er et veldig godt utgangspunkt.
Når du jobber med strategisk posisjonering, bør du også finne ut hva det er som gjør merkevaren din annerledes enn noen andre merkevarer.
Posisjonering og differensiering av et produkt er viktig
Posisjonering og differensiering er to begreper som går hånd i hånd. Når du ser disse begrepene i sammenheng med et produkt, så er disse begrepene like viktige.
Differensiering av et produkt handler om å få produktet til å skille seg ut. Merkevaren din kan ikke være helt lik de andre merkevarene – den må være enda bedre! Med utgangspunkt i hva det er som er merkevaren, så kan det være vanskelig å skille seg ut. Men det er det tilleggseffekter er til!
Når du har differensiert merkevaren din, så må du posisjonere den. Som nevnt så er dette en metode som du kan bruke til å finne plassen til den aktuelle merkevaren.
Slik bruker du et posisjoneringskart
Et posisjoneringskart er et nyttig verktøy i merkevarebygging.
Når du bruker et posisjoneringskart, så analyserer du andre merkevarer som ligner på din. Du analyserer merkevaren din sine konkurrenter, med andre ord.
Et posisjoneringskart inneholder mye praktisk informasjon. Det er et verktøy som kan gjøre det enklere å se hva som fungerer og hva som ikke fungerer, og det er nyttig kunnskap for å kunne finne ut hvor veien går videre.
Motta 500 ord gratis
Trenger du hjelp til å få bildet av posisjoneringsstrategien som du har i hodet ned på papiret, eller kanskje har du et utkast du ønsker en korrekturlesning av? Det kan vi i Din Text sitt tekstforfatterteam hjelpe deg med.
Vi har mange års erfaring med innholdsproduksjon, og vi sier aldri nei takk til en liten utfordring. Vi hjelper deg mer enn gjerne med å forvandle tankene dine om til en velformulert tekst!
Dersom vi ikke har hjulpet deg før, så betyr det at du er en ny kunde hos oss. Her får alle nye kunder et tilbud om å motta 500 ord gratis. Det betyr at du ikke trenger å betale noe for de første 500 ordene av posisjoneringsstrategien din!