Publiseringsplan for Instagram: Slik går du frem!
Med en publiseringsplan for Instagram får du en konkret plan for hva som skal publiseres, og når. Planen kan dessuten gi oversikt over hvem som er ansvarlig for å lage innlegget og publisere det. Dette bidrar til kontinuitet og kvalitet i bedriftens Instagram-markedsføring.
Her forklarer vi deg hvorfor en slik plan er god å ha, og hvordan du lager den!
Hvorfor ha en publiseringsplan for Instagram?
Instagram er blant de mest populære sosiale mediene i Norge og verden for øvrig. Dette gjelder særlig blant yngre brukere i aldersgruppen 18–34 år. Dersom målgruppen din befinner seg i dette alderssjiktet, er Instagram en verdifull markedsføringskanal.
Så lenge bedriften ønsker å nå ut til målgruppen på Instagram, er en publiseringsplan gull verdt. Uten en konkret plan, er det fort gjort at man publiserer når man har tid og anledning til det. Har du derimot en plan, blir det enklere å forholde seg til planlegging og publisering.
Når det kommer til deling av innlegg på Instagram og sosiale medier for øvrig, er kontinuitet viktig. Går det for lang tid mellom hvert innlegg, kan du oppleve at engasjementet daler.
Hvordan lage digital markedsplan?
En markedsplan eller publiseringsplan for Instagram trenger ikke å være vanskelig å lage. I sin enkleste form kan det være noen stikkord som er rablet ned på et A4-ark og hengt opp på veggen. Det kan imidlertid være lurt å ha en oversiktlig og ryddig markedsplan.
Mange velger å lage bedriftens publiseringsplan for Instagram i Excel eller lignende programmer. Her kan man legge inn egne kolonnenavn som for eksempel «Tidspunkt», «Beskrivelse av innlegg» og «Ansvarlig». Deretter er det bare å fylle ut.
Det kan også være aktuelt å lage et årshjul, som er en mer utfyllende (og kanskje enda mer oversiktlig) fremstilling av publiseringsplanen. Uansett vil publiseringsplanen din være av betydning for at bedriften skal lykkes med digital markedsføring!
Planlegging sikrer en publiseringsplan av høy kvalitet
Før du i det hele tatt lager en publiseringsplan, er det lurt å planlegge nøye. Dette gjelder enten planen er rettet mot bedriftens Instagram eller andre publiseringskanaler. Først og fremst bør du tenke over hvem målgruppen er.
Neste steg er å forsikre seg om at Instagram er riktig kanal å fokusere på. Husk at ulike aldersgrupper gjerne befinner seg i ulike sosiale medier-kanaler! Det som er viktigst, er at du benytter den kanalen som benyttes av flest mulig i målgruppen din.
Deretter gjelder det å tenke over følgende:
- Hva ønsker bedriften din å formidle til målgruppen?
- Hvor ofte bør innlegg publiseres?
- Når på døgnet er flest i målgruppen aktive på Instagram (eller annen valgt kanal)?
- Hva engasjerer målgruppen? Innleggene bør utarbeides med dette i bakhodet!
- Hvem skal få ansvar for å lage innleggene og/eller dele dem på Instagram?
Trenger du en publiseringsplan for Instagram?
Det å lage en god publiseringsplan for Instagram krever litt planlegging. Dersom du er usikker på oppsett eller fremgangsmåte, hjelper vi deg gjerne! Din Text har utarbeidet mange publiseringsplaner, og sørger for at planen skreddersys din bedrift og målgruppe.
Vi kan også bistå med oversiktlige maler dersom du kun trenger hjelp med selve oppsettet. Kontakt oss gjerne om du lurer på noe!