Regler for e-postmarkedsføring

Er du usikker på hva slags regler for e-postmarkedsføring som gjelder? Finn ut hvordan personvernforordningen (GDPR) påvirker utsendelse av nyhetsbrev!

Du kan ikke markedsføre ukritisk over e-post. Etter at personvernforordningen (General Data Protection Regulation) eller GDPR ble innført i Norge i 2018, har regler for e-postmarkedsføring blitt endret.

Ifølge Datatilsynet må du blant annet ha et behandlingsgrunnlag dersom du skal benytte mobiltelefonnumre eller e-postadresser til markedsføring. Regler for e-postmarkedsføring er også styrt av markedsføringsloven, som sier at du må ha samtykke for markedsføringen.

PC med ark og forstørrelsesglass: Sett deg inn i regler for e-postmarkedsføring

GDPR regler på mail

La oss se nærmere på hvilke regler for e-postmarkedsføring som gjelder etter at GDPR ble innført. Enten du skal sende ut nyhetsbrev, SMS eller lage e-postlister, er det visse regler du må ta hensyn til.

Som hovedregel stilles det krav om samtykke. Her er det ikke bare GDPR-regler å ta hensyn til, men også markedsføringsloven. Det er viktig at markedsføring på nettet utføres i henhold til lovverket for å unngå bøter eller andre kjedelige konsekvenser.

Etter at GDPR ble innført i Norge i 2018, kom det noen nye regler for e-postmarkedsføring. Det viktigste punktet her, er at du trenger et behandlingsgrunnlag. Dette er aktuelt når du håndterer personopplysninger.

Dersom du sender e-post til bedrifter, gjelder ikke kravet om samtykke. Her er noen regler for e-postmarkedsføring som gjelder etter at GDPR ble innført:

 

  • Samtykke til behandling av personopplysninger (gjelder privatpersoner)
  • Forespørsel om samtykke skal holdes separat fra andre vilkår og betingelser
  • Det skal være enkelt for mottakeren å melde seg av nyhetsbrev
  • Ta vare på dokumentasjon som viser hvem som har gitt samtykke, samt hvordan og når det skjedde
GDPR-mappe med regler for e-postmarkedsføring

Aktivt samtykke til markedsføring

Kravet til gyldig samtykke i markedsføringsloven kan fort forveksles med kravet til samtykke som stilles i GDPR. Begge deler er viktig, men de to omhandler forskjellige ting.

I markedsføringsloven er det snakk om samtykke til å ta kontakt med noen i forbindelse med markedsføring. I GDPR er det snakk om samtykke til å behandle personopplysninger. Både mobiltelefonnummer og e-postadresse regnes som personopplysninger i følge Datatilsynet.

Regler for e-postmarkedsføring i personvernforordningen handler med andre ord om å ha et behandlingsgrunnlag. Får du et samtykke, har du også et behandlingsgrunnlag.

Samtykke etter markedsføringsloven kan også fungere som samtykke til behandlingsgrunnlag. Dette ser vi nærmere på i eksempelet nedenfor.

Et skjold som brukes for å antyde personvern: Regler for e-postmarkedsføring og personvern

Hvordan innhente samtykke til e-postmarkedsføring?

Etter å ha sett på regler for e-postmarkedsføring, kan vi slå fast at samtykke fra mottaker er nødvendig. Uten dette samtykket, kan du heller ikke sende ut nyhetsbrev lovlig. Men hvordan mottar du samtykke?

Se for deg at brukere på bedriftens nettside kan opprette brukerkonto. Her vil typisk sett e-postadressen legges inn.

I registreringsfeltet kan du for eksempel ha denne meldingen: «Ved å registrere e-postadressen i feltet overfor samtykker du til at vi sender deg informasjon om nye tilbud og produkter, og at e-postadressen din benyttes til dette formålet».

Hvis brukeren klikker på knappen for samtykke, har bedriften din innhentet samtykke i tråd med markedsføringsloven. Samtidig sikrer du behandlingsgrunnlag, noe som betyr at e-postadressen kan benyttes til nyhetsbrev eller annen markedsføring.

En blå hengelås med GDPR: Sett deg inn i regler for e-postmarkedsføring

Hvordan sende nyhetsbrev?

Så lenge du tar hensyn til regler for e-postmarkedsføring, kan du trygt sende ut nyhetsbrev slik du pleier. Du tar da utgangspunkt i e-postlisten din over brukere som har gitt sitt samtykke til å motta reklame på e-post.

For at markedsføringen din skal bli mest mulig effektiv, er det smart å sende ut målrettede nyhetsbrev. Dagens teknologi gjør det mulig å sende målrettet markedsføring til brukerne på nettsiden din.

Send ut nyhetsbrev som er skreddersydd for målgruppen, og presenter bedriftens produkter i tråd med markedsføringsstrategien din.

Tre personer leser om regler for e-postmarkedsføring på PC-ene sine

Vi hjelper deg GDPR-godkjente e-poster

Så snart du har satt deg inn i regler for e-postmarkedsføring, ligger alt til rette for å sende ut nyhetsbrev og annen reklame på e-post. Denne markedsføringsmetoden er effektiv og enkel, og koster dessuten minimalt.

Med velformulerte nyhetsbrev som er tilpasset mottakerne, kan du sørge for høyere ROI og flere konverteringer. Din Text har lang erfaring på dette området, og kan hjelpe bedriften din med å lage nyhetsbrev.

Kontakt oss i dag og bestill tekstinnhold som engasjerer målgruppen!