Skrive e-post? Tips og fremgangsmåte

Det å skrive en e-post er noe de fleste av oss gjør fra tid til annen. Driver du for eksempel en bedrift, sender du kanskje ut nyhetsbrev til kundene dine. Dessverre er e-poster ofte både uinspirerte, ustrukturerte og intetsigende. Heldigvis finnes det noen gode skrivetips!

Her er syv kjappe tips som kan gjøre e-posten din verdt å lese (og åpne).

PC med ikoner: Slik bør du skrive e-post

1. Bruk emnefeltet for det det er verdt

E-poster har en emnelinje, og teksten du skriver her vil gi mottaker et hint om e-postens innhold. Dersom teksten i emnefeltet ikke er interessant, vil e-posten mest sannsynlig bli ignorert.

For bedrifter som skal skrive e-post i markedsføringssammenheng, er emnefelt spesielt viktig å ta hensyn til. Med et emnefelt som fanger mottakers interesse, kan du potensielt oppnå økt konvertering.

Så, hva kan du skrive i emnelinjen? Her er det viktig å ta hensyn til bedriftens problemstillinger. Hvilken utfordring ønsker målgruppen din å løse? Ta utgangspunkt i dette, og sørg for at emnelinjen er tilspisset (og ikke for generell).

Penn som skriver: Slik bør du skrive e-post

2. Innledende hilsen

Neste steg er å skrive selve e-posten. Det er lurt å begynne med en hilsen, og du kan med fordel inkludere mottakers navn.

For bedrifter som sender ut store mengder e-post til kunder, finnes det programvare som automatiserer akkurat dette. Du slipper derfor å skrive inn navn manuelt i hver e-post!

Skal du derimot skrive et romantisk brev til kjæresten, anbefaler vi å innlede med en ekstra personlig hilsen.

Lyspære med en idé: Slik bør man skrive e-post

3. Bestem deg for tema på forhånd

Når du skal skrive e-post er det også lurt å bestemme seg for tema på forhånd. Unngå at e-posten spriker i alle retninger, og fokuser på ett tema. På den måten kan innholdet treffe mottaker i større grad.

Selger du for eksempel elektronikk, kan det være lurt å fokusere på ett produkt eller én kategori av gangen. Hvis ikke, er det stor sjanse for at innholdet blir mer overflatisk (og ikke minst, forvirrende!).

Papir som flyr i luften: Slik bør du skrive e-post

4. Kom til poenget

Etter den innledende hilsenen, er det greit å ha en kort innledning. Innledningen bør ikke være så altfor lang. Ofte holder det at den er 2 til 3 linjer lang. Det som er viktig, er at du kommer til poenget relativt kjapt.

Sørg også for å bruke et enkelt og forståelig språk. Om du bruker mange tunge uttrykk er det en viss sjanse for at mottaker slutter å lese e-posten før han/hun kommer til hovedpoenget.

Mail på skjerm: Slik bør du skrive e-post

5. Lag tekst med luft og god struktur

Skal du skrive en e-post er det også viktig å unngå at teksten blir for kompakt og tunglest. Istedenfor å skrive én lang og sammenhengende tekst, anbefaler vi deg å bruke avsnitt. Dette kan du gjerne gjøre per tredje til fjerde linje.

Om teksten tar opp ulike ting – som for eksempel virkemåte, fordeler og pris – kan du også benytte deg av underoverskrifter. Dette gjør innholdet både oversiktlig og leselig.

Husk også på at teksten ikke blir for lang. En veldig lang e-post vil neppe bli lest, med mindre mottaker er veldig tålmodig eller at teksten er over snittet interessant. Pass samtidig på at teksten ikke blir for kort. Du skal rekke å få med det viktigste innholdet.

 

  • Ikke glem overskrifter om teksten er lang
  • Bruk hyppige avsnitt
  • Hvert avsnitt bør være kort (3 til 4 linjer)
  • Passe lengde
Blyant som går gjennom et blinkskudd: Slik kan du skrive e-post som treffer målgruppen

6. Sørg for at teksten er tilpasset målgruppen

Et annet tips til deg som skal skrive e-post, er å tilpasse teksten til målgruppen. For bedrifter er dette spesielt viktig. Dersom målgruppen din er unge voksne, vil du gjerne bruke et litt annet språk enn dersom målgruppen er eldre mennesker.

Bruk gjerne ord og uttrykk som målgruppen kan relatere seg til i størst mulig grad.

Skjerm med ikoner: Tips til deg som skal skrive e-post

7. Oppfordre til handling (CTA)

Noe annet som er viktig å huske på når du skal sende e-post (gjelder først og fremst bedrifter), er å inkludere en CTA (Call to Action). En CTA er enkelt og greit en oppfordring til handling.

Ofte er CTA-en en knapp med en oppfordring på. Det kan for eksempel være «Lær mer her», «Motta hjelp nå» eller lignende. Knappen vil ofte linke til en landingsside.

Avtale: Motta hjelp til å skrive e-post

Motta hjelp til å skrive e-post

Det å skrive e-post kan være utfordrende. Mange bedrifter opplever at e-postene de sender ut konverterer dårlig. Både tittel, lengde, oppsett, CTA og lignende er viktige faktorer å ta hensyn til.

Trenger du hjelp til å skrive tilspissede og konverterende e-poster? Da kan våre flinke tekstforfattere hjelpe deg. Vi skriver e-poster som appellerer til målgruppen din, og sørger for god lesbarhet og kvalitet.

 Kontakt oss i dag, og motta skrivehjelp!