Skrive pristilbud

For å gi et vinnertilbud må du skrive en god tekst. Tidspunkt, pris og konkurrenter kan alltid påvirke tilbudet, men med en velskrevet tekst får du de beste forutsetningene for å vinne frem tilbudet ditt.

Mange bruker en fast mal når de skriver et anbud, dette er ikke å anbefale. Du må skrive til kunden og knytte din erfaring opp mot arbeidet de ønsker gjort. Sliter du med å finne de rette ordene? Da kan vi hjelpe deg. 

Vi skal gi deg noen tips til hvordan du skriver et anbud. Vi tar for oss private anbudstjenester eller e-post, da offentlig anbud er en svært omfattende prosess hvor det stilles en god del formelle krav. Trenger du hjelp kan vi i Din Text bistå.

Forstørrelsesglass

Hvordan skrive anbud?

Start med en personlig hilsen og fremstå høflig. Hvis du ikke har hatt mye kontakt med kunden på forhånd, er det viktig å etablere en god og forståelig tone.

Vis at du forstår hva oppdraget går ut på og referer gjerne til tidligere erfaringer som er relevant for oppdraget. Ikke dra inn irrelevant informasjon, men fremhev kvalifikasjoner som stiller deg i godt lys.

Gi informasjon om når du kan gjennomføre jobben og hvor langt unna du befinner deg. Dette er spørsmål kunden garantert sitte inne med. Bruk et språk som gjør kunden trygg på deg og gi tilstrekkelig informasjon om firmaet.

Inkluder gjerne relevante sertifisering og mesterbrev, selv om dette allerede er oppført på nettsiden. Presiser at du kan stille med den rette dokumentasjonen dersom dette er nødvendig.

Skribenter med god erfaring

Et godt pristilbud krever erfaring

Jo flere pristilbud du skriver, desto mer vil du forstå hva kunden ser etter. Det er viktig å bruke et godt språk, men også et språk kunden forstår. Fagsjargong vil sjeldent slå an, husk at kunden mest sannsynlig har lite fagkunnskap på området.

Du kan gjerne presisere at dere har god erfaring på området og kan faget, men hold formuleringene klare. Hvert anbud vil være ulikt, og det lønner seg å skrive dem fra bunnen av. 

Still spørsmål til kunden. Dårlig arbeid og misfornøyde kunder skyldes som regel manglende kommunikasjon. Vis at du er engasjert og at du er interessert i kundens behov. Dette vil også vise at du har kunnskap om faget. 

Foreslå gjerne en befaring dersom kunden ønsker dette. Dette er særlig aktuelt hvis oppdraget er stort. Det kan være vanskelig å fastslå en pris på større jobber, og kunden vil som regel forstå at et pristilbud ikke kan bli gitt over e-post ved slike jobber.

En forretningsperson som hopper over en hekk med koffert i hånda

Motta hjelp til å skrive pristilbud

Det er en kunst å skrive et godt pristilbud. Du skal bruke et språk kunden forstår, fremme dine kvaliteter, fagkunnskap og erfaringer, samtidig som du skal virke profesjonell, personlig og vekke tillit.

Akkurat som i en jobbsøknad, må du trekke frem det som er relevant for dette oppdraget. Det er derfor lurt å styre unna ferdige maler og tidligere erfaringer som ikke er relevant for den aktuelle jobben. 

Til syvende å sist handler det om et godt språk og innhold som er skreddersydd for oppdraget. Dette kan være vanskelig å få til på egen hånd uten mye erfaring, men vi i Din Text kan hjelpe deg.

Hvis du vil ha et anbud som gir deg de beste forutsetningene for å få jobben, kan vi hjelpe deg. Vi finner de rette ordene, skreddersyr din erfaring til oppdraget og bruker et språk kunden forstår. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat.