Slagord – hva er det, og hvordan lage et bra et? 

Slagord er noe vi ser og hører til daglig. Skrur du på TV-en, vil reklamepausen sannsynligvis by på mange kjente mottoer. Ja, selv i skriftlige reklamebudskap og på bedriftenes nettsider vil slagordene komme til syne.  

Her forklarer vi hva et slagord er, hvorfor de brukes og hvordan du selv kan lage et! 

To personer planlegger skriveprosess: Hvordan skrive barnebok?

Slagord – en definisjon 

Et slagord er et slående og kort uttrykk som sier noe som en merkevare, et produkt eller lignende. Det kan være snakk om enkeltord, men som regel består slagordet av 3–5 ord. I mange tilfeller er de imidlertid lengre eller kortere enn dette.  

Selv politiske partier, TV-programmer og personer kan være kjent for slagord eller mottoer. Under valgkampen i 1933 hadde for eksempel Arbeiderpartiet slagordet «Hele folket i arbeid». 

Treff blink: Hvordan skrive barnebok?

Slagord i reklame 

Slagord forekommer hyppig innen markedsføring. Når et selskap skal reklamere for produkter eller tjenester, kan et slagord bidra til å styrke merkevaren. Slagordet kan for eksempel si noe om hva selskapet står for, eller hvilken verdi produktet tilfører i brukerens hverdag. 

I mange tilfeller ser man slagordet under bedriftens logo, eller hører det i slutten av et reklamebudskap. Ja, nesten som en «punchline». Slagordet er kort og slående, nettopp for at det skal bli husket og gjenkjent. Samtidig bør det formidle relevant informasjon. 

Bøker i stabel: Hvordan skrive barnebok?

Noen kjente slagord 

Det finnes mange kjente slagord, og sjansen er stor for at du har hørt eller sett disse på ett eler annet tidspunkt. Merkevaren Nike er blant annet kjent for slagordet «Just do it». Dette slagordet motiverer deg kanskje til å få på treningstøyet og sette i gang med treningen?  

Tannkost- og tannkremprodusenten Jordan sitt slagord er «Jordan vet hvordan». Dette sier noe om produsentens kunnskap om tannhygiene. Butikk-kjeden Rema 1000 brukte tidligere slagordet «Det enkle er ofte det beste», som viste til det enkle vareutvalget. 

Positiv graf: Kan du benytte indirekte kommunikasjon i markedsføring?

Eksempler på slagord 

Det finnes også andre slagord som kan være til inspirasjon. Her er noen kjente produsenter eller merkevarer, samt deres mottoer:  

  • Apple – Think different 
  • L’Oreal – Because you’re worth it 
  • Red Bull – Gives you Wings 
  • McDonald’s – I’m lovin’ it 
  • Volkswagen – Das Auto 
  • Coca-Cola – Open happiness 
  • M&M’s – Melts in your mouth, not in your hands 
  • Disneyland – The happiest place on Earth 
  • Sprite – Obey your thirst  

Mange av de mest kjente slagordene kommer altså fra store amerikanske konserner. Men også norske selskaper har velkjente motto. Kjøttprodusenten Gilde har for eksempel slagordet «Fra den norske bonden», som spiller på det nære og nasjonalromantiske. 

To personer som snakker: Hvordan skrive barnebok?

Motta hjelp med bedriftens motto – styrk ditt varemerke! 

Det å ha et slagord med god klang kan være av stor verdi for alle selskaper som vil styrke merkevaren sin. Og de slagordene vi husker best, er gjerne de som er relevante, unike og slående. Et slagord trenger ikke å være langt, men skal til gjengjeld være kraftfullt.  

Sliter du med å finne det «perfekte» slagordet til din merkevare? Din Text hjelper deg gjerne! Med utgangspunkt i selskapets verdier, målgruppe, produkter og andre faktorer, skaper vi et slagord som vil bli husket.