Tekstproduksjon  

Internett oversvømmes av tekst. Hvordan skal du få folk til å lese akkurat din tekst? Tekstproduksjon er ikke enkelt, og det holder ikke å bare finne de rette ordene. Enten det er blogginnlegg, anmeldelser eller artikler, må teksten tilpasses for å skille seg ut.   

Produksjon av tekst er med på å bygge merkevaren til din profil eller bedrift. Det er en kunst å klare å skrive for å fange oppmerksomheten til leseren. I jungelen av tekst og informasjon er det vanskelig å vite hvor man skal starte.  

Her er noen tips!  

Tekstforfatter som viser frem en artikkel

Hva er tekstproduksjon? 

Tekstproduksjon er et vidt begrep som omhandler all form for utarbeiding av tekst, gjerne sett i en profesjonell kontekst. En som jobber med produksjon av tekst omtales ofte som tekstforfatter, og kan utarbeide et bredt utvalg av teksttyper. 

Her er noen av teksttypene som typisk utarbeides ved tekstproduksjon:

    • Annonser 
    • Produkt- og kategoritekster 
    • Blogginnlegg og tekst til innholdsmarkedsføring 
    • Artikler
    • SEO-tekst
    • Sponsorsøknader og andre søknader 
    • Tekst til websider 
    • Leserinnlegg 
    • Brosjyretekst 
    • Taler 
    • Intervjuer 
    • Skjønnlitterære tekster 
      Mann som løper over en hekk: Slik unngår du fallgruver innen endringsledelse

      Hvorfor er god tekstproduksjon viktig?  

      Enten du skal sende en søknad eller har en bedrift som trenger selgende kategoritekster, er kvalitet avgjørende. En tekst full av dårlige formuleringer eller skrivefeil slår som regel dårlig an. 

      Mye tekst som utarbeides av tekstforfattere er til nettsteder. Et nettsted blir drevet frem av sitt innhold. Dersom innholdet er dårlig, vil som regel ikke besøkende besøke siden din på nytt.    

      Skal innholdet føre til salg av en vare eller tjeneste, er det nettopp aktivitet og engasjement som er målet. En god tekst gir aktivitet på siden din. Og aktivitet på siden fører til eksponering. Jo mer aktivitet, jo mer eksponering – og desto mer synlighet for din bedrift eller merkevare.   

      Samarbeid mellom flere personer: Dårlig kommunikasjon er blant viktige fallgruver i endringsledelse

      SEO ved tekstproduksjon – hva er det?  

      Dersom du trenger innhold som skal publiseres på et nettsted – som produkt- eller kategoribeskrivelser og blogginnlegg – er SEO høyaktuelt. Dette står for Search Engine Optimization, eller «søkemotoroptimalisering» på norsk. 

      Aktivitet blir i dag drevet frem av SEO. For å få aktivitet på din side, må siden nemlig være synlig. Og denne synligheten blir bestemt av eksempelvis Google sin algoritme.   

      Algoritmen til Google gransker store deler av internett i den brøkdelen av et sekund det tar fra du gjør et søk, til resultatene kommer opp. Det er kun et nåløye som kommer gjennom, og rangeringen her er viktig. Du vet selv at du er desperat dersom du må bla videre til side 2 eller 3.   

      Google foretar en analyse av innholdet ditt og vurderer om det er relevant for søket som blir gjort. De viktigste faktorene algoritmen ser på er om artiklene er velskrevne og inneholder relevante nøkkelord. Robotene fanger opp visse nøkkelord når de saumfarer innholdet.  

      SEO omfatter en rekke ulike metoder som kan implementeres ved tekstproduksjon: 

        • Anvendelse av relevante søkeord 
        • Metabeskrivelse og -tittel 
        • Alt-tekst til bilder 
        • Lesbarhet 
        • Interne og eksterne lenker 
        Tekstdokument som ligger på en PC med forstørrelsesglass

        De viktigste faktorene ved tekstproduksjon 

        Foruten SEO, er det også mange andre viktige faktorer å ta hensyn til ved tekstproduksjon. Det er først og fremst det helhetlige inntrykket av teksten som utgjør den store forskjellen. Både innhold, struktur, grammatikk og formuleringer må være gjennomtenkt. 

        Dersom du lykkes med dette, er du nesten garantert økt trafikk til ditt nettsted.   

        God og gjennomtenkt tekstproduksjon lar deg nå ut til flere. Det er ikke bare å produsere innhold: Innholdet må også være godt! Dersom du skal bygge merkevaren din, burde det også være en gjennomtenkt rød tråd gjennom hele siden.  

        Legg gjerne en strategi for hvordan du skal gå frem. Alternativt kan du få hjelp med tekstproduksjon, og heller bruke tid på andre viktige oppgaver. 

        Avtale mellom to parter

        Motta skrivehjelp! 

        Tekst er ikke bare enkelt. Det finnes store mengder tekst, og det kan derfor være vanskelig å skille seg ut i mengden. Våre tekstforfattere lager tekst som er skreddersydd for ditt formål og din målgruppe, og har også ekspertise innen SEO. 

        Bestill tekst som bidrar til synlighet, og som gjør at din merkevare skiller seg positivt ut i mengden.