Tjen penger på å skrive bok
Sitter du inne med en drøm om å bli forfatter? Denne drømmen trenger ikke å være så uoppnåelig som du kanskje tror. I Norge finnes det nemlig mange måter å gi ut bøker på. Vanligvis gjøres dette gjennom et forlag, eller gjennom såkalt selvutgivelse.
Et forlag er ofte å foretrekke, da dette innebærer rådgivning og bistand underveis. Skal du gi ut boken på egen hånd, må du selv stå for den økonomiske risikoen, og betale for redaktør-hjelp, utgivelse, trykk og markedsføring.
Det er mulig å tjene penger på bøker, men det kan ta tid å skrive en bok som virkelig selger. Mange bruker år på å utvikle prosjektene sine, og har dette som en hobby frem til utgivelsesdato.
Hvis du trenger hjelp med å sende manus til forlag, eller bistand til prøvekapitler, kan vi i Din Text hjelpe deg. Vi tilbyr også språkvask og korrektur for ferske forfattere som ønsker å gi ut en bok alene.
Slik skriver du bok selv
Når du sender inn en idé til et forlag, er det visse elementer som må være med i prosjektbeskrivelsen. Disse punktene kan du også følge om du skal skrive på egen hånd og trenger en mal og strategi å følge i startfasen.
Hva ønsker du å skrive om og hvordan skal handlingen og stoffet disponeres? Hvem er målgruppen? Dette styrer både nivå, begrepsbruk og ordforklaring. Tenk også over hvilken type bok skal du skrive. Skal det være en roman, novelle eller kanskje en fagbok?
Sørg også for å ha en idé og et plott. Hvordan skal idéen utvikle seg? For romaner og spenningsbøker lønner det seg å gi hovedpersonen en utfordring som skal løses, helst tidlig i boken. Løsningen kommer typisk til slutt, i kombinasjon med en stadig økende utfordring.
Hvordan du skriver en bok, avhenger naturligvis av hva du skriver om, hvilken sjanger du skriver og hvem du skriver til. En krimbok, fagbok, diktbok og barnebok er bygget opp på forskjellige måter. Sett deg inn i sjangeren og målgruppen, og start utvikling av idé.
Kan det lønne seg å bruke et forlag?
Hvis du ønsker en vellykket bokutgivelse, lønner det seg å samarbeide med et forlag. Send inn tekst til forlag, og vent på tilbakemelding. Ofte sender nye forfatterspirer inn et forslag til et prosjekt, andre ganger er de godt i gang med boken før forlaget blir kontaktet. Samarbeidet gir deg de beste forutsetningene.
Som nybegynner vil et samarbeid med et forlag komme godt med. Her får du veiledning fra erfarne i bransjen, og tilbakemeldinger underveis i prosjektet. Dette er mennesker som vet hva som får en bok til å selge, både med tanke på innhold og markedsføring.
Et samarbeid mellom forfatter og forlag sikrer at prosessen fra idé til bok går sømløst for seg. Dette inkluderer pedagogisk kvalitet, godt språk og at boken tilpasses målgruppen. Du vil som regel få en fast redaktør å forholde deg til, og vedkommende bistår deg gjennom prosessen.
Ønsker du å samarbeide med et forlag? Forsøk gjerne å kontakte ulike forlag dersom du har en idé, et ferdig manuskript eller et påbegynt prosjekt. Sørg for å henvende deg til de rette redaksjonene og redaktørene, og vær forberedt på at du kan få avslag.
Ikke skriv boken kun for å tjene penger
Hvis du kun ønsker å tjene penger, er ikke forfatteryrket det mest lukrative valget. Med mindre du jobber med et forlag, vil det faktisk koste deg penger å gi ut en bok. Bokutgivelse krever tid, tålmodighet, kreativitet, godt språk, fantasi og en sylskarp penn.
De aller færreste klarer å gjennomføre et bokprosjekt uten redaksjonell hjelp. Hvis du ikke jobber med et forlag, kan du få redaksjonell hjelp gjennom andre byråer – dette vil dog koste deg en god sum.
Det er med andre ord mulig å tjene penger på forfatteryrket, men du bør ikke forvente noen rask inntekt. For at du skal tjene penger på boken, må den først og fremst være godt skrevet. Mange bruker flere år før de ser navnet og prosjektet sitt i bokhandleren. I tillegg til skrivingen må du også bruke tid og penger på markedsføring, trykk og relaterte kostnader.
Et bokprosjekt kan være givende og spennende, og er – ikke så overraskende – en drøm for mange nordmenn. Men dersom det overordnede målet er å tjene penger, vil du ikke komme langt. Har du derimot lidenskap for det du driver med, vil dette som regel synes.
Slik markedsfører du boken din
Dersom du jobber med et forlag, vil de profesjonelle ta seg av markedsføringen. Jobber du derimot alene, må du selv stå ansvarlig for dette. Markedsføring er en viktig del av bokprosjektet, da det er slik du gjør leselystne nordmenn bevisst på boken din.
Start gjerne tidlig en dialog med markedskonsulenter, dersom du ønsker hjelp med dette. Hvis du skal markedsføre på egen hånd, må du avklare hvem målgruppen er og finne gode salgsargumenter. Husk at du skal overbevise folk om å kjøpe akkurat din bok.
Markedsaktiviteter som boklansering, foredrag, opplesing på bibliotek, samarbeid med anmeldelser og bruk av digitale medier er gode arenaer. Er målgruppen din på sosiale medier? Da kan du nå dem med kreative virkemidler.
Det viktigste er å identifisere hvem leseren er, hvor leseren befinner seg og hvorfor leseren skal velge akkurat din bok. Markedsføring koster penger, med mindre du bruker egne kanaler (for eksempel din egen blogg) til å promotere det kommende prosjektet.
Motta hjelp til å skrive bok
Ønsker du å skrive en bok? Da gjør du lurt i å kontakte et forlag. Dessverre er det slik at forlag sier nei til kanskje 99 av 100 idéer. Dette skyldes ikke dårlige historier og dårlige forfattere, men heller et dårlig manuskript eller manglende formidlingsevne.
Hvert år mottar forlag godt over 6 000 manus. For å klare å skille seg ut i bunken, må manuset være godt skrevet og virkelig få frem essensen i prosjektet du ønsker å starte. Selv for erfarne forfattere kan dette være en vanskelig oppgave.
En prosjektbeskrivelse og et manus er avgjørende. Mange forlag krever også et prøvekapittel, altså en sammenfattet og kort innføring av det du skal skrive om. Dette kan virke demotiverende, men vi i Din Text står klare til å hjelpe deg.
Vi hjelper deg med både prøvekapittel og manus, slik at historien din får de beste forutsetningene for å bli godkjent. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat – enten du trenger hjelp med skriving, korrektur eller språkvask.