Utgående markedsføring

Vurderer du å satse på utgående markedsføring eller outbound marketing? Da bør du stoppe opp og lese denne guiden. Finn ut hva som er best av inbound og outbound markedsføring!

Når man snakker om utgående markedsføring, tenker man som regel på de mer tradisjonelle formene for markedsføring. Dette kan være alt fra annonser i magasiner til reklamefilmer på TV.

Mange bedrifter er usikre på hva de bør velge av inngående og utgående markedsføring. Vi skal her se nærmere på forskjeller mellom inbound og outbound marketing.

Forstørrelsesglass: Hva er utgående markedsføring?

Hva er utgående markedsføring?

Utgående markedsføring betegner markedsføringsmetoder der budskapet i stor grad presses mot mottakerne, uten at de nødvendigvis har bedt om det. Mottakeren har kanskje ikke interesse for tjenesten i det hele tatt, noe som har gikk outbound marketing et noe frynsete rykte.

Blant de mest aggressive formene for utgående markedsføring, finner vi teknikker som telemarketing, spam på e-post og kalde lerretsamtaler. Snillere varianter inkluderer TV-reklamer og plakater i det offentlige rom.

 

  • TV-reklamer
  • Brosjyrer
  • Telemarketing
  • Lerretreklame
  • Spam via e-post
Person forklarer forskjellen mellom inngående og utgående markedsføring

Utgående markedsføring vs. Inngående

Utgående markedsføring er en markedsføringsstrategi som satser bredt og hardt, og reklamen når ikke nødvendigvis ut til tiltenkt målgruppe. Mottakerne kan dessuten oppfatte slik reklame som irriterende og brysom, siden de kanskje ikke interesserer seg for budskapet.

Inngående markedsføring finnes i andre enden av skalaen. Inbound marketing – som konseptet også er kjent som – rettes i større grad mot dem som viser interesse for det du markedsfører. Inngående markedsføring har blitt den nye gullstandarden blant dagens bedrifter, og omfatter blant annet:

 

  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • Content marketing / innholdsmarkedsføring
  • Innlegg på blogg
  • Social media marketing (SSM) / markedsføring i sosiale medier
  • E-postmarkedsføring med opt-in
Person som jobber med inngående og utgående markedsføring

Derfor bør du velge inngående markedsføring

Sammenlignet med utgående markedsføring, er inbound marketing mer treffsikkert og mindre aggressivt. Markedsføringsbudskapet når ut til mottakere som i større grad interesserer seg for produktene eller tjenestene du selger. Dette sikrer også høyere Return on Investment (ROI).

Dersom bedriften din benytter seg av aggressiv, utgående markedsføring, kan dette fort gå utover både navn og rykte. En TV-reklame er nok harmløs, men dersom du driver med aggressiv telemarketing kan det være lurt å vurdere nye metoder.

Det har vist seg å være langt mer effektivt å markedsføre med inngående markedsføring. Ønsker du for eksempel å få flere besøkende til nettsiden din? Da kan SEO være en super investering. Med SEO-innhold på bedriftsbloggen kan du tiltrekke potensielle kjøpere på en organisk måte.

Tekstdokument som inneholder en fortelling, ligger på en PC med et forstørrelsesglass: Derfor bør du velge inngående heller enn utgående markedsføring?

Godt innhold er nøkkelen til vekst i 2021

I år som i fjor, er det innhold som er nøkkelen til suksess for bedrifter som skal markedsføre produkter og tjenester. Dersom du fortsatt satser på utgående markedsføring, er det på tide å oppleve fordelene inbound marketing byr på.

Uansett hva slags inngående markedsføring du satser på, er godt tekstinnhold nøkkelen. Skal du for eksempel lykkes med SEO, er tekstinnhold helt avgjørende. Et tekstbyrå kan hjelpe deg med å flette inn relevante søkeord i tekstene dine, og tilpasse innholdet til målgruppen.

Din Text logo: Motta hjelp med inngående eller utgående markedsføring

Motta 500 ord helt gratis

Sverger du til utgående markedsføring som brosjyrer, masseutsendelse av e-post og andre tradisjonelle markedsføringsmetoder? Inngående markedsføring er i de fleste tilfeller et bedre valg. I 2021 er det SEO, SEM, SSM og innholdsmarkedsføring som gjelder.

Mange er imidlertid usikre på hvordan man skriver en god tekst, enten det er snakk om SEO eller vanlig innholdsmarkedsføring.

Din Text hjelper deg med alt du trenger av tekstinnhold til inbound marketing. Vi har ekspertisen du trenger for å lykkes med både søkemotoroptimalisering og markedsføring i sosiale medier.